Spendrups utvecklar sin produktlanseringsprocess med ComActivity

Report this content

Spendrups utvecklar och effektiviserar processen för produktlansering med hjälp av ComActivitys affärsprocessplattform. Med den har Spendrups fått ett utvecklingsverktyg som ger stöd för BPM/Workflow, webbaserat användar- gränssnitt och färdiga kopplingar mot Spendrups affärssystem M3/Movex.

Produktlanseringsprocessen på Spendrups involverar många människor från olika avdelingar. Varje år lanseras flera hundra produkter och det finns stora vinster i att kunna kontrollera och styra processen. En produktlanseringsprocess som är väl koordinerad och rätt i tiden ger goda förutsättningar för att skapa efterfrågan och effektiv försörjning. Processen innefattar olika steg, som bl.a. framtagning av en ny produkt, lönsamhetskalkyl, beslut om införande samt underhåll och nyupplägg av grunddata. - Tidigare har det varit svårt att styra den typen av processer. Det har varit svårt att veta när man blir klar och vilka uppgifter som ännu inte är påbörjade. Det blir mycket mailande och dubbelarbete med uppdatering av information i både excel och i de olika systemen. Med hjälp av ComActivity Business Process Platform får vi nu en SOA-baserad lösning som gör att hela processen hålls ihop med workflow, med ett enkelt webbaserat användargränssnitt och med integration av de olika affärssystemen, säger Fredrik Spendrup, CIO Spendrups Bryggeri AB. - Det finns många olika workflowplattformar på marknaden. Anledningen att vi valde ComActivitys plattform är att den innehåller färdiga kopplingar till vårt affärssystem M3/Movex och att den kan fungera som vår integrationsplattform även för andra system, säger Johan Carlsson, Chef IT-Utveckling på Spendrups. - Att visualisera och styra affärsprocesser är väldigt viktigt och är en av ComActivitys styrkor. Våra kunder upplever att ComActivity kan leverera användarvänliga lösningar som är enkla att förändra och som ger stor nytta direkt. Med hjälp av ComActivity Business Process Platform kan vi erbjuda våra kunder tillägg till sina befintliga system med färdiga kopplingar mot affärssystem t.ex. M3/Movex. Därmed kan vi skapa nya förutsättningar att lägga till workflow, enklare användargränssnitt, ny funktionalitet och därmed stödja fler processer i företaget, säger Magnus Grönvik, Sälj- och marknadschef, ComActivity AB. - Med ComActivitys modellbaserade utvecklingsplattform kommer vi att kunna utveckla och effektivisera verksamheten steg för steg, vilket är mycket viktigt i ett kapitalintensivt företag som Spendrups med produkter som har extremt små marginaler. Vi måste hela tiden leta efter sätt att optimera våra processer, fortsätter Fredrik Spendrup. - Vi på exSitec är både glada och stolta över att Spendrups har valt oss som leverantör av automatiseringen av deras produktlanseringsprocess. Med processapplikationen i ComActivity vet nu alla i organisationen vad de skall göra, när uppgiften ska vara utförd och alla har rätt information för att lösa uppgiften. Det är nu alltid rätt person som tilldelas en uppgift och systemet erbjuder full spårbarhet i vem som utfört en uppgift och när den utfördes. Med ComActivity applicerar vi lean på administrativa rutiner, vi standardiserar arbetet och vi ser till att göra rätt sak vid rätt tillfälle samt att vi tar bort alla onödiga moment

Taggar: