• Combient Oy/

ASSA ABLOY, KONE och Swegon har accelererat sin utveckling inom cirkularitet genom ett årslångt samarbete med Vasakronan och Combient Pure

Report this content

ASSA ABLOY, KONE och Swegon deltog i Combient Pures utvecklingsprogram för att skapa processer och koncept som förbättrar deras produkters cirkularitet. Tekniska byggprodukter hör till de största utsläppskällorna i byggnader, och strategier för cirkulär ekonomi är ett centralt verktyg för att minska utsläppen från de här produkterna.

Under programmet arbetade ASSA ABLOY, KONE, Swegon och Vasakronan under tolv månader tillsammans för att utveckla cirkulariteten hos tekniska byggprodukter, såsom ventilationsprodukter, hissar och automatiska dörrar. Med hjälp av erfarenhetsutbyte och ramverk tillhandahållna av Combient Pure fick deltagarna genomgå sprintar inom sex huvudteman: kundförståelse, effektmätning, demontering och omvänd logistik, förlängning av produktens livslängd, cirkulär upphandling och anpassning av interna processer.

Nya cirkulära koncept och arbetssätt

Programmet snabbade på den interna utvecklingen hos företagen som deltog i programmet och resulterade i intressanta nya cirkulära koncept och arbetssätt.

”Genom att delta i programmet har ASSA ABLOY fått insikter om hur vi kan hantera utmaningar vid uppskalning av cirkulära produkter till större volymer. Vi har förbättrat vår process för cirkulär utveckling och för hur vi kan öka den totala försäljningsvolymen av cirkulära produkter. Ett annat resultat av programmet är att vi har etablerat ytterligare ett center för att återanvända ASSA ABLOY-delar”, säger Zeljka Svensson, ansvarig för global innovationsledning på ASSA ABLOY.

Vid KONE har programmet hjälpt företaget att gå från konceptuellt tänkande till mer specifika åtgärder. Det har hjälpt KONE att sammanföra de olika aspekterna av en cirkulär framtid för sin bransch och sina kunder. Utöver insikterna har en av de viktigaste lärdomarna för KONE varit stödet och samarbetet mellan de deltagande företagen under sprintarna.

”I takt med att moderniseringsverksamheten växer har vi sett att behovet av cirkularitet ökar såväl som delning, återanvändning av befintliga material och att hitta nya användningsområden för produkter. Genom att arbeta tillsammans kan branschen påskynda dessa tillvägagångssätt och omforma framtiden”, säger Minna Pirkkanen, chef för moderniseringsutbudet på KONE.

För Swegon resulterade programmet i lanseringen av konceptet RE:3 – RE:use, RE:vitalise och RE:duce, som systematiserar företagets cirkularitetsarbete samt vägleder kunder och medarbetare.
”Programmets struktur och samarbetsviljan hos de involverade personerna hjälpte oss att starta effektiva interna förändringar för att bredda vårt cirkulära utbud på marknaden. Den höga efterfrågan på vårt nyligen lanserade renoveringskit för Swegons GOLD-luftbehandlingsaggregat i flera europeiska och nordiska länder bekräftar att vi är på rätt väg med RE:3”, säger Mirko Sauvan, hållbarhetsansvarig på Swegon.

”För oss på Vasakronan gav programmet en djupare förståelse för våra leverantörers utmaningar och en möjlighet att dela kunskap med yrkesfolk längs hela värdekedjan. Vi kommer att beakta det vi lärt oss när vi uppdaterar cirkularitetskraven i våra anbudsspecifikationer, så att de blir ännu mer relevanta för våra entreprenörer och leverantörer”, säger Claire Mirjolet, projektledare hållbarhet på Vasakronan.

”På Combient Pure är vi mycket stolta över de här pionjärföretagen, som bland de första i sina branscher utvecklar cirkularitet i sina egna organisationer, i sina värdekedjor och tillsammans med sina kollegor. Företagens engagemang och öppenhet under programmet har gett konkreta resultat. Vi är väldigt nöjda över att vi tillsammans har bidragit till att forma en mer cirkulär framtid”, säger Louna Laurila, programchef på Combient Pure.

Den tolv månader långa satsningen avslutades den 14 februari, då de deltagande företagen delade med sig av sina insikter från programmet och dess resultat på företagsnivå.

Bakgrundsinformation om det intensiva 12-månaders programmet som syftar till att främja den cirkulära ekonomin

År 2022 träffades Combient Pure, Vasakronan och KONE för första gången för att studera utmaningarna och möjligheterna att utveckla mer cirkulära tekniska byggprodukter. Resultaten visade att det finns vissa hinder för att utveckla genuint cirkulära tekniska byggprodukter, men också att det finns stora möjligheter att minska produktutsläppen under resan mot cirkularitet.

Programmet påskyndade utvecklingen av cirkularitet bland de deltagande företagen genom praktiska arbetsmetoder och ramverk, erfarenhetsutbyte och diskussioner med kunder och andra aktörer i värdekedjan.

Att utveckla mer cirkulära produkter kräver engagemang från tillverkarnas interna intressegrupper och flera externa intressenter såsom byggföretag, fastighetsägare och installationsföretag.

Utvecklingsprogrammet för cirkularitet leddes av ett team från Combient Pure som stödjer utvecklingen av minskade koldioxidutsläpp och cirkularitet vid Combients nätverksföretag och företagen i deras värdekedjor.

Kontaktinformation

Louna Laurila, Programchef, Combient Pure, louna.laurila@combient.com, +358 400 628 521

Mer information: https://combientpure.com/circularity-program

Om företagen