Analysguiden: Förvärv samlar flocken

CombiGene förvärvar Panion och får därmed fulla rättigheter till epilepsiprojektet. Fokus ligger på att föra CG01 för humant bruk vidare mot klinisk utveckling. Leverantörssamarbeten har knutits och CombiGene har beviljats fortsatt forskningsstöd från EU.

Genterapibolaget CombiGene har det senaste halvåret tagit ett antal steg för att stärka och bredda projektportföljen. Förvärvet av branschkollegan Panion, som äger en licens till CombiGenes epilepsiprodukt för veterinärt bruk, ”samlar flocken” och ger CombiGene full kontroll över epilepsiprojektet. Det minskar komplexiteten och bör underlätta framtida partnerdiskussioner. I det perspektivet ser vi prislappen (ett aktiebud om cirka 17 MSEK) som rimlig även om vi inte räknar med några vidare satsningar på veterinärområdet i närtid.

Under hösten har CombGene licensierat in ett projekt för behandling av den sällsynta sjukdomen lipodystrofi. Bolaget breddar därmed sin inriktning till att även omfatta sällsynta metabola sjukdomar.  Projektet är tidigt men långsiktigt bedömer vi att genterapi är ett intressant angreppssätt för dessa patienter. För huvudprojektet CG01(behandling av läkemedelsresistent epilepsi) har viktiga samarbeten med kontraktstillverkare och kontraktsforskningsbolag kommit på plats den senaste tiden. Då detta annars är en trång sektor inom genterapiutveckling minskar nu risken för större förseningar, enligt vår bedömning. Målet är att inleda regulatoriska prekliniska säkerhetsstudier under andra halvåret 2020. Nyligen har CombiGene beviljats nästa del av forskningsstödet via Horizon 2020. Tidigare kommunicerade resultat från den prekliniska långtidsstudien i epilepsi har publicerats i en vetenskaplig artikel, vilket kan bidra till ökad uppmärksamhet åt CG01.

Till följd av utspädning från aktiebudet till Panions ägare sänker vi det riskjusterade motiverade värdet i basscenariot till 1,8 kronor (från tidigare 2,3). På litet längre sikt ger en breddad portfölj ökade möjligheter att lyfta fram värden i CombiGene.

Läs hela analysen på Analysguiden. Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden