Avtal klara med Köpenhamns och Lunds universitet angående kontraktsforskning

CombiGene har nu kontraktsforskningsavtal klara med Köpenhamns Universitet och Lunds Universitet. Avtalen omfattar ett antal in vitro och in vivo-studier vars målsättning är att optimera design och doser för den vektor med vars hjälp NPY- och Y2-gener ska föras in i patientens celler. Under de båda avtalen kommer CombiGene att betala ca 2 MSEK den kommande 9-12 månadersperioden.

Ett flertal forskare på båda sidor Öresund kommer att medverka. Eventuella nya patenterbara uppfinningar som framkommer som resultat av arbetet, inom CombiGenes verksamhetsfält, tillfaller enligt avtalen CombiGene. Avtalen har förhandlats fram under våren och signerades i början av sommaren, men först i slutet av juli skedde den första delbetalningen från CombiGene till ett av universiteten.

- Det kan var svårt att få till den här sortens avtal och inte minst patentaspekten kan vara komplicerad, säger CombiGenes styrelseledamot Per Ericsson som till vardags är advokat och senior partner på Advokatbyrån Gulliksson. Men i detta fall gick det smidigt och vi är väldigt nöjda med avtalets utformning.

Den danske life science entreprenören Morten Albrechtsen är också styrelseledamot i CombiGene. Han har tidigare erfarenhet av samarbete mellan företag och akademi och har bistått Per Ericsson.
– CombiGene är helt beroende av att ha denna sorts samarbete med universiteten, men vi upplevde en god förståelse från motparterna kring våra behov, säger Morten Albrechtsen.

Kort om CombiGene AB
CombiGene har genom att kombinera framsteg inom neurovetenskap och modern genteknik utvecklat en behandlingsmetod som i prekliniska studier visat sig kunna förhindra epilepsianfall. Bolaget fokuserar i dagsläget på att vidareutveckla denna behandlingsmetod så att den kan komma epilepsipatienter tillgodo. Enligt styrelsens bedömning har emellertid CombiGenes behandlingsmetod potential att utvecklas så att den kan användas även mot andra hjärnrelaterade sjukdomar. www.combigene.com

University of Copenhagen
Founded in 1479, the University of Copenhagen is the oldest university in Denmark. With 40,000 students and 9,000 employees, it is among the largest universities in Scandinavia and one of the highest ranking in Europe. The University consists of six faculties, which cover Health and Medical Sciences, Humanities, Law, Science, Social Sciences and Theology. www.ku.dk