Delårsrapport januari-mars 2015 för CombiGene AB (publ)

Januari-mars

Nettoomsättning: 0 (0) TSEK.

Resultat efter finansiella poster: -1 056 (-16) TSEK.

Resultat per aktie: -0,12 (0,00) TSEK.

Likviditeten vid periodens utgång: 4 182 (1) TSEK.

Soliditeten vid periodens utgång: 87 (93) %.

Ny VD utsedd 1 mars.

Beslut på ordinarie bolagsstämma 18 mars om noteringsemission samt ändring av bolagsordning.

Noteringsavtal med Aktietorget tecknat 17 mars.

Validering av godkänt EPO-patent påbörjad
i 10 europeiska länder.

Bolagets registrerade adress ändrad 10 mars
från Hässleholm till Lund.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

Noteringsemission slutförd 22 april, med en teckningsgrad på 493 %. CombiGene tillfördes ca 11 MSK efter noterings- och emissionskostnader och har efter emissionen 429 ägare.

Om CombiGene

CombiGene har genom att kombinera framsteg inom neurovetenskap och modern genteknik utvecklat en behandlingsmetod som i prekliniska studier visat sig kunna förhindra epilepsianfall.

Bolaget fokuserar i dagsläget på att vidareutveckla denna behandlingsmetod så att den kan komma epilepsipatienter tillgodo.

Enligt styrelsens bedömning har emellertid CombiGenes behandlingsmetod potential att utvecklas så att den kan användas även mot andra hjärnrelaterade sjukdomar.

CombiGene har kontor på Medicon Village i Lund och bygger på forskningresultat från Lunds universitet och Köpenhamns universitet. Bolaget är noterat på AktieTorget.

Läs mer på www.combigene.com

VD har ordet

Ungefär 60 miljoner människor i världen lider av epilepsi och epileptiska anfall och uppskattningsvis 30-40% av dem erhåller inte en tillfredsställande effekt av de läkemedel som finns idag. Om CombiGene lyckas i sin ambition att utveckla en säker och effektiv genterapi så kan många av dessa bli hjälpta. När jag i februari erbjöds VD-posten var mitt val därför lätt, samtidigt som jag kände ett stort ansvar att förvalta förtroendet på bästa sätt.

Vid mitt tillträde 1 mars var redan vägen mot en notering på Aktietorget anträdd men en viktig milstolpe nåddes 22 april när vår noteringsemission slutfördes. Teckningsgraden var nästan 500% vilket är osedvanligt högt för en noteringsemission.

Jag välkomnar härmed alla nya aktieägare, och vill också rikta ett stort tack alla dem som genom starkt förarbete gjorde framgången möjlig och i synnerhet Bolagets vetenskapliga grundare Merab Kokaia och David Woldbye samt vår kunniga och lyhörda noteringsrådgivare Corpura AB.

Första handelsdagen i CombiGenes aktie planeras till 25 maj.

Noteringsemissionens kapitaltillskott medger att vi nu sätter full fart framåt. Det första steget är att välja bäst möjliga design på den sk vektorn med vars hjälp generna förs in i patientens celler.

En beställning på ett antal vektorer har precis lagts hos det nya zeeländska Bolaget GeneDetect som även tidigare försett projektet med vektorer. Samarbete har även fördjupats med det tyska konsultbolaget Granzer som har regulatorisk spetskompetens inom genterapi och bl a varit rådgivare bakom Europas första godkända genterapiprodukt Glybera. Nästa viktiga partner att knyta till oss är ett bolag med kapacitet för storskalig GMP-tillverkning av vektorer men det slutliga valet av sådan partner sker inte förrän senare i år.

Bengt Westrin

VD CombiGene AB (publ)

Verksamheten under januari-mars 2015

Periodens verksamhet har huvudsakligen handlat om att stärka Bolagets organisation och bemanning, att upprätta avtal, samt det viktiga och tidskrävande arbetet med att förbereda Bolaget för spridningsemission och notering. Inom själva utvecklingsprojektet har bedrivits planering och förberedelser för framtida försök, men däremot inga avgörande experimentella studier. Validering av EPO patentet har inletts i de enligt Bolaget 10 viktigaste länderna i Europa. Validering är ett nödvändigt och relativt kostnadskrävande steg för att få den europeiska patentorganisationen EPO:s godkännande verkställt i respektive medlemsland.

Finansiell information

Intäkter och resultat

Bolaget har inte haft någon omsättning under perioden och resultatet för perioden uppgår till -1 056 TSEK. De huvudsakliga kostnaderna har hänfört sig till förberedelser för notering och noteringsemission.

Kassaflöde och finansiell ställning

Periodens kassaflöde uppgår till -1 011 TSEK. Likviditeten vid rapportperiodens utgång uppgår till 4 182 TSEK. Soliditeten uppgår till 87 %.

Aktien

Notering av Bolagets aktie på AktieTorget planeras till 25 maj. Antal aktier vid periodens utgång var 8 844 000 stycken och kvotvärdet är 0,10 SEK per aktie. Samtliga aktier är av samma slag och har samma rösträtt. Under april genomfördes en noteringsemission omfattandes 2 500 000 aktier, vilken registrerades hos Bolagsverket 27 april 2015 varefter det nya antalet aktier är 11 344 000 st. Vid noteringsemissionen utfärdades även 1 250 000 teckningsoptioner vederlagsfritt.

Personal

Medelantalet anställda i koncernen uppgick för perioden till 0 (-), av vilka 0 (-) är kvinnor. VD och projektledare Bengt Westrin är anlitad på konsultkontrakt genom sitt bolag Tarpoon Bioscience AB.

Risker och osäkerhetsfaktorer

Ett läkemedelsutvecklingsbolag av CombiGenes typ kännetecknas av en hög operationell och finansiell risk, och det finns många faktorer som negativt kan påverka sannolikheten för kommersiell framgång. De risker som i Bolagets nuvarande skede bedöms som viktigast att beakta är risken för att CombiGenes metod inte är säker eller inte är effektiv, samt risken för att verksamheten inte kan få erforderlig finansiering. Under perioden har inga väsentliga förändringar avseende dessa risk- eller osäkerhetsfaktorer inträffat, men den lyckade noteringsemissionen som ägde rum efter perioden minskade den finansieringsrelaterade risken på kort och medellång sikt. För de kommande sex månaderna förväntas den nu aktuella riskbilden inte ändras.

Principer för delårsrapportens upprättande

CombiGene tillämpar årsredovisningslagen och
Bokföringsnämndens allmänna råd BFNAR 2012:1 (K3) vid upprättandet av sina finansiella rapporter. Samma redovisningsprinciper har använts i denna delårsrapport som i den senaste årsredovisningen. Denna delårsrapport är upprättad enligt BFNAR 2007:1 Frivillig delårsrapportering.

Granskning av revisor

Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Kommande finansiell rapport

Halvårsrapport 20 augusti 2015.

Utsikter för kommande sex månader

Verksamheten de kommande sex månaderna kommer huvudsakligen handla om själva utvecklingsprojektet. Ett antal vektorer kommer att testas in vitro och in vivo, med målet att välja den som ska bli föremål för vidareutveckling mot en marknadsförd produkt. Detta slutgiltiga val kommer dock sannolikt inte att ske inom denna sexmånadersperiod.

En partner med kapacitet för storskalig GMP-tillverkning av vektorer ska också identifieras. Affärsplaneringen kommer att fördjupas, med målet att bättre förstå den kommersiella potentialen, prisbildningen, B2B marknaden mm. Avsikten är även att utveckla Bolagets PR & kommunikationsstrategi gentemot aktiemarknad och allmänhet.

De huvudsakliga kostnaderna under den kommande sexmånadersperioden förväntas hänföra sig till noteringen, till validering av det europeiska patentet (”EPO”) samt till inköp och tester av vektorer. Någon avgörande förändring beträffande risker och osäkerhetsfaktorer beräknas inte ske.

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att denna redogörelse ger en rättvisande översikt av företagets verksamhet, ställning och resultat samt beskriver de väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som företaget står inför.

Lund den 21 maj 2015, CombiGene AB (publ)

Arne Ferstad

Lars Thunberg