Stöd för CombiGenes behandlingskoncept publicerat i vetenskaplig artikel

Forskare från Lunds Universitet/Skånes universitetssjukhus och Köpenhamns Universitet/Rigshospitalet har publicerat en vetenskaplig artikel som ger stöd för CombiGenes utveckling av en ny behandling mot epilepsi. Artikeln publicerades den 1 juli i den välrenommerade tidskriften Journal of Neuroscience och visar att neuropeptid Y (NPY) minskar signalöverföringen mellan nervceller i hjärnvävnad som kommer från patienter med temporallobsepilepsi och för vilka vanliga epilepsiläkemedel inte fungerat. Denna minskning tyder på att den epileptiska aktiviteten skulle kunna hämmas med NPY. Bland författarna finns de två vetenskapliga grundarna bakom CombiGene, professor Merab Kokaia och docent David Woldbye.

Redan tidigare har det funnits omfattande vetenskapligt stöd för CombiGenes behandlingskoncept vilket är att behandla epilepsi genom att med hjälp av genterapi i det drabbade området av hjärnan uppreglera mängderna av neuropeptid NPY samt de Y2-receptorer som tar emot NPY. En stor del av detta stöd har kommit från Kokaias och Woldbyes egna forskargrupper men även forskargrupper i USA och Europa har publicerat studier i området. Dessa studier har gjorts på djur eller på vävnad från djur, men den nu aktuella artikeln bekräftar att det även fungerar på levande hjärnvävnad som kommer från patienter med temporallobsepilepsi för vilka vanliga epilepsiläkemedel inte fungerat.

- Det är glädjande för CombiGene att denna artikel nu publicerats i Journal of Neuroscience, vilket betyder att den har passerat en noggrann granskning av internationella experter, säger CombiGenes VD Bengt Westrin. CombiGene har visserligen inte varit sponsor för studien, och det är fler duktiga forskare i Lund och Köpenhamn som ska ha äran av publikationen. Inte bara Merab och David. Men icke desto mindre ser vi detta som en sorts milstolpe och som en viktig byggsten i det vetenskapliga fundamentet för CombiGenes verksamhet.

Artikeln har titeln Differential effect of neuropeptides on excitatory synaptic transmission in the human epileptic hippocampus. Resultaten omnämndes kortfattat i CombiGenes memorandum i samband med noteringsemissionen i april 2015 men var då inte publicerade.

The Journal of Neuroscience

The Journal of Neuroscience (www.jneurosci.org) är den officiella vetenskapliga tidskriften från Society for Neuroscience vilket är världens största sällskap för forskare inom hjärnan och nervsystemet. Sällskapet grundades 1969 och har idag nästan 40 000 medlemmar från över 90 länder. www.sfn.org

Kort om CombiGene AB

CombiGene har genom att kombinera framsteg inom neurovetenskap och modern genteknik utvecklat en behandlingsmetod som i prekliniska studier visat sig kunna förhindra epilepsianfall. Bolaget fokuserar i dagsläget på att vidareutveckla denna behandlingsmetod så att den kan komma epilepsipatienter tillgodo. Enligt styrelsens bedömning har emellertid CombiGenes behandlingsmetod potential att utvecklas så att den kan användas även mot andra hjärnrelaterade sjukdomar. www.combigene.com