Delad kunskap blir dubbel kunskap med ett socialt intranät

Knightec är ett företag som sätter kunskap högst på agendan. Målet är att vara bäst inom sin bransch och den ambitionen ställer höga krav på allt från medarbetare och leverantörer till processer och systemstöd. Därför har de valt att investera i ett socialt intranät med fokus på samarbete, kunskapsdelning och stärkt företagskultur.

"Det sociala intranätet är en del av Knightecs långsiktiga arbete att vara en attraktiv arbetsgivare. Möjligheterna att använda vår samlade kompetens till att lösa våra kunders problem är vår vision för vad vi kallar Sverigekontoret", säger Jörgen Norman, IT-chef på Knightec.

Resultatet blev att Ninetech under 2012 levererade en förstudie, design och implementation av ett socialt intranät som bygger på SharePoint 2010, en egenutvecklad samarbetsplattform samt ett tillägg från Newsgator.

Det sociala intranät går bra att komma åt både via webbläsare och med smarta mobiler eller surfplattor - något som är viktigt då mycket av arbetet sker ute hos kund. Marcus Lundh är konsult inom mekanik på Knightec och berättar: "En typisk situation där nya intranätet kan hjälpa till är när man är ute hos kund och stöter på ett klurigt problem. Då vi alla har mobila enheter kan man snabbt ta en bild och dra iväg en fråga till kollegorna som sitter ute i landet. Utan det sociala intranätet hade detta varit svårt".

För mer information, kontakta Peter Leuchovius peter.leuchovius@ninetech,se, 010 - 470 64 88.