Iphone-anpassa webbplats och intranät

Tillgänglighet och användarvänlighet är a och o för dagens webbplatser och intranät. Nu kan du även komma åt informationen via din iPhone. Med relativt små medel kan du anpassa din webbplats för iPhone och på så vis göra den mer tillgänglig.

Det finns en tydlig trend i användandet av mobila enheter, framför allt iPhone. Med en iPhone:s enkla användargränssnitt blir det ett kraftfullt verktyg för applikationer i både intranät och externa webbplatser.

- Ett bra exempel på användningsområde är Facebook. Efter att de iPhone-anpassade sin webbplats använder jag den i stort sett bara via min iPhone. Det är enkelt och jag har den alltid med mig, säger Karl Kardemark, intranätkonsult på Ninetech. Med relativt små medel går det att anpassa webbplatser för iPhone och på så vis göra den mer tillgänglig.

Enkelt att komma igång
Börja med att iPhone-anpassa delar av din webbplats, t.ex. dina nyheter och följ därefter uppanvändandet och planera sedan nästa steg. Finns det kanske behov av funktioner på din webbplats enbart lämpar sig för iPhone? Dina kunder kanske vill logga in på ditt extranät via iPhone för att se orderstatus etc?

Även intranätet kan iPhone-anpassas. Det kanske finns funktioner på ditt intranät som dina medarbetare behöver komma åt även när de inte sitter vid en dator? Att anpassa en godkännanderutin kan vara en start på att korta ner ledtider och på så vis effektivisera intranätet.