Neova i samarbetsprojekt med Ninetech, TopLogic och Städtler Logistik

Neova AB – Skandinaviens ledande bioenergiföretag – valde Städtler Logistiks lösning för hantering av sin transportlogistik. För implementering och aktivering av den nya systemsystemmiljön har Neova anlitat TopLogic och för drift av lösningen har Neova valt att samarbeta med Ninetech.

Den nya IT-lösningen integreras med Neovas affärssystem Microsoft Dynamics AX och ger full kontroll över allt från transportbokningar till avräkningar samt omfattande flödes- och kostnadsanalyser. Programvarorna levereras av TopLogics partner Städtler Logistik och driftas av Ninetech.

Lennart Johnsson, vd för TopLogic, ser mycket positivt på samarbete med såväl Neova som Ninetech, och tycker det är en mycket bra värdemätare på den kompetens och kunskap som TopLogic besitter.

- Kraven från Neova på den systemlösning man ville ha var synnerligen tuffa och att dessutom kunna lösa dem med vår partners standardsystem känns extra skönt, säger Lennart Johansson.

Neova har ett flertal produktionsenheter för både bioenergi, el och värme, och trädgårdsprodukter. Neova har en målsättningen inom energi att skapa en bättre balans i Sveriges energiförsörjning genom att erbjuda ett bra, prisvärt och miljövänligt alternativ till fossila bränslen. 2008 producerade Neova 4,8 TWh biobränslen och energi till värmeverk, mellanstora kommunala, privata anläggningar och villakunder.

Ulf Sandlund, vd, Ninetech, 010-470 64 05, ulf.sandlund@ninetech.se
Lennart Johnsson, vd, TopLogic, 0705-14 09 21, lennart.johnsson@toplogic.se

Ninetech bildades 1993 och levererar helhetslösningar inom IT med fokus på affärsnytta och bildades. Idag omsätter företaget ca 80 miljoner kronor och sysselsätter ca 75 personer på kontoren i Karlstad, Malmö, Stockholm, Göteborg, Växjö och Oslo.

TopLogic AB, bildades 1992 och är det ledande konsultföretaget i Norden med inriktning på analyser, simuleringar och upphandlingar av transporter med tillhörande tjänster. Sedan starten har man genomfört mer än tusen projekt för företag såväl inom som utanför Sverige.

Städtler Logistik GmbH grundat 1961. Idag den ledande europeiska levarantören av programvaror för logistik och transportadministration, riktat mot industri- och transportnäringen. Och man finns representerade i flera europeiska länder.