Ninetech och Swedwise i strategiskt samarbete

Ninetech och Swedwise, som tog över stora delar av det konkursdrabbade Xeratech Systems, inleder ett strategiskt samarbete. Med kompletterande kompetenser, tjänsteutbud och kundsegment förutspås att samarbetet bidrar till fortsatt tillväxt i både Ninetech och Swedwise.

- I det här samarbetet är ett plus ett verkligen lika med tre. Ninetech och Swedwise har inga överlappande verksamheter och vi har stor nytta av varandras kompetenser och kundkontakter. Det kommer naturligtvis även våra respektive kunder till godo. Samtidigt hoppas vi att Ninetech kan bidra till att Swedwise får en flygande start, säger Ulf Sandlund, vd på Ninetech.

Swedwise förbättrar och effektiviserar informationsflödet mellan olika affärssystem genom moderna, pålitliga lösningar för integration, utdatahantering och arbetsflöden. Företaget bildades då tidigare anställda på konkursdrabbade Xeratech Systems, där Sjätte AP-fonden var majoritetsägare, tog över stora delar av verksamheten. Bildandet av Swedwise innebar att 10-12 arbetstillfällen räddades.

Ninetech, som levererar helhetslösningar inom IT med fokus på affärsnytta, bildades 1993 och har de senaste åren haft en mycket positiv utveckling. Företaget har trotsat finanskris och lågkonjunktur och ökade det senaste räkenskapsåret omsättningen med 31 procent samtidigt som lönsamhet var god. Företaget sysselsätter 75 personer med verksamheter i Karlstad, Malmö, Göteborg, Stockholm och Oslo.

- Samarbetet med Ninetech ger oss omedelbar tillgång till resurser och kompetens runt om i landet. Det bidrar till att vi snabbt kan få en igång en effektiv och väl fungerande verksamhet, vilket har stor betydelse för våra kunder då våra tjänster och lösningar ofta används för verksamhet som är affärskritisk, säger Roger Wall, vd på Swedwise.

Ulf Sandlund, vd, Ninetech, 054-771 49 10, ulf.sandlund@ninetech.se
Roger Wall, vd, Swedwise, 070-279 99 71, roger.wall@swedwise.se

Ninetech är ett kunskapsföretag inom IT med kontor i Karlstad, Malmö, Göteborg, Stockholm och Oslo. Ninetech levererar helhetslösningar inom IT med fokus på affärsnytta. Ninetech startade år 1993, omsätter ca 80 miljoner kronor och sysselsätter ca 75 personer. Ninetech är verksamma via sina marknadsområden Systemutveckling & förvaltning, Infrastruktur, IT Styrning, Affärssystem, Drift och Support och CRM/BI.
www.ninetech.se

Swedwise
Swedwise bildades 2010 och är ett nytt, men erfaret, företag som förbättrar och effektiviserar informationsflödet mellan olika affärssystem genom moderna, pålitliga lösningar för integration, utdatahantering och arbetsflöden. Företaget har sitt säte i Karlstad och leds av Roger Wall, Daniel Grindelid, Jonas Fredriksson och Peter Berglund, som alla har lång och gedigen erfarenhet av att arbeta med digitala informationsprocesser.
www.swedwise.se