Värmland satsar på turism och nyföretagande

Med webben som verktyg ska Värmland bli en mer attraktiv region för besökare, inflyttare och företag. Ninetech har designat och byggt portalen varmland.se på plattformen Drupal med full integration mot Värmlands databas för turistinformation.

Målet med den nya webbplatsen är att fungera som en innehållsrik och attraktiv kanal för frågor som rör besök, jobb, boende och etablering i Värmland. Projektet är genomfört i samarbete med projektet Attraktiva Värmland med Ninetech som partner och lanserades i juli 2011.

Webbportalen varmland.se är ett av de viktiga verktyg som ska hjälpa oss att locka fler besökare och inflyttare till Värmland”, säger Stefan Westling, kommunikatör i projektet Attraktiva Värmland. ”Det är också en värdefull plats på nätet för alla oss som redan bor här i Värmland och som vill hämta information och inspireras till aktiviteter på hemmaplan”.

En betydelsefull del av nya varmland.se är den turistinformation som tidigare fanns på varmland.org. I redaktionen för varmland.se finns representanter från Region Värmland, Landstinget i Värmland, Länsstyrelsen Värmland, Visit Värmland, det värmländska näringslivet och Karlstads universitet.

Ninetechs projektledare Lotta Jansson: ”Värmlands turistinformation på webben har sedan starten 1998 varit ett viktigt och populärt sätt att skaffa sig information inför ett besök i länet. Det är roligt att kunna bidra till utvecklingen av Värmland som expansiv region och jag ser fram emot att jobba med fler ambitiösa regioner i framtiden”.

Om projektet Attraktiva Värmland Attraktiva Värmland är ett treårigt EU-projekt med Region Värmland som huvudman och samtliga 16 kommuner som medfinansiärer. Målet med projektet är att locka fler besökare, inflyttare och företagsetableringar till Värmland.

Läs mer om Drupal.

Söker du mer information om projektet, kontakta projektledare Lotta Jansson 010-470 64 65 eller lotta.jansson@ninetech.se