Würth satsar på den digitala affären

Würth är en världsomspännande koncern som levererar verktyg och maskiner till fordons-, hantverks- och verkstadsindustrin. En del i den internationella koncernen är Würth Svenska AB, som har en mer än 40-årig tradition av personligt försäljningsarbete via Sveriges största säljkår, ett utbrett butiksnät över hela landet och en kompetent kundsupport.

Att satsa på den digitala affären var för Würth en viktig pusselbit för att bli ännu bättre i sin strävan att ge en förstklassig service till sina kunder. Ninetech agerar rådgivare och partner på Würths resa mot att digitalisera en redan intressant affär.

”Det är såklart fantastiskt kul och utmanande att få agera helhetspartner i Würths digitala transformation. Att det är höga krav som ställs på oss ser vi som positivt då vi vill arbeta med de varumärken som har som ambition att vara i framkant när det gäller sin egen affär. Vi tror att en fullständigt integrerad handel, ett omnichanneltänk, är en förutsättning för att lyckas i den snabbrörliga marknad som vi befinner oss i”, säger kundansvarig Niklas Hellberg.

200 000 produkter struktureras med hjälp av PIM

En av de största utmaningarna i projektet låg i att tidigt strukturera och förädla informationen kring Würths sortiment av 200 000 lagerförda artiklar i Sverige och Tyskland. Ett brett utbud som innehåller allt från stora maskiner och skyddsutrustning till rengöringsspray och chokladdryck.

För att kunna hantera ett så stort sortiment och tillhörande produktinformation valde Würth och Ninetech att använda Inriver PIM (Product Information Management). Idag jobbar samtliga produktchefer med Inriver PIM och lösningen tillhandahåller all efterfrågad produktinformation till de digitala försäljningskanalerna och möjliggör även traditionell katalogproduktion. Helheten ger en välbyggd bas för en framgångsrik distribution av produktinformation i samtliga kanaler.

Fredrik Holm, Marknadschef på Würth Svenska AB: "Vi ser redan en stark tillväxt och ökade ordervolymer från månad till månad genom den digitala kanalen. Nästa steg är att än mer röra oss mot vår omnikanalstrategi genom att ta tillvara på de flöden vi byggt upp som ger oss rätt information i realtid i alla våra kanaler. Plattformen är lagd. Nu går vi in i nästa fas för att ytterligare öka vår totala affär".

Stabila plattformar i EPiServer CMS och EPiServer Commerce

Parallellt med införandet av PIM-lösningen lanserades helt nya wurth.se på EPiServer CMS 6 under 2012. Webbplatsen fick design och form från det tyska moderbolaget och innehåll anpassat för den svenska marknaden. Fokus låg på information kring Würths butiker och breda utbud av tjänster och lösningar. Ninetech stod för utveckling och genomförande av projektet.

I nästa steg lanserades en publik e-katalog och därefter en e-butik för företag och återförsäljare på EPiServer Commerce med en kraftfull sökmotor från Apptus eSales. Lösningen är helt integrerad med Würths affärssystem och Inriver PIM. En ny digital försäljningskanal som även den ska möta Würths höga krav på leveransprecision – 98 % inom 24 h. 2012 nominerades man till bästa e-handel på EPiServer Awards.

Resan fortsätter nu, via Ninetech Lifecycle Management (LCM), med kontinuerlig mätning, analys och förädling för att ständigt förbättra Würths digitala affär.