Combitech blir certifierad revisor av korttransaktioner

Combitech har blivit godkänt att genomföra revisioner enligt PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Standarden är utvecklad av de stora kortutgivarna för att öka säkerheten kring kortbetalningar.

Certifieringen är gjord av organisationen PCI Security Standards Council och ger Combitech behörighet som Qualified Security Assessor. Det innebär att befintliga och nya kunder som har krav på att följa denna säkerhetsstandard kan använda Combitech som godkänd revisor. Godkännandet innebär att Combitech får genomföra revisioner enligt PCI DSS inom hela Europa.

– Eftersom bara ett fåtal nordiska företag är certifierade befäster godkännandet vår position som en ledande säkerhetskonsult i Norden. För oss är detta ytterligare en pusselbit i att bli en komplett leverantör åt våra kunder inom samtliga marknadssegment. Det öppnar också för fler uppdrag inom transaktionsintensiva sektorer som exempelvis handel, spel och finans, säger Pernilla Rönn, marknadschef för affärsområdet Informationssäkerhet på Combitech.

Godkännandet kommer efter en noggrann kontroll från PCI Security Standards Council som under ett års tid har granskat bland annat Combitechs organisation, rutiner, processer och försäkringar. De informationssäkerhetskonsulter hos Combitech som i ett första skede omfattas av certifieringen har genomgått utbildning och tester på individnivå i organisationens regi i USA och Kanada.

Combitech planerar att certifiera ytterligare medarbetare för PCI QSA framöver. Arbete pågår också för att bli godkänd som Approved Scanning Vendor (ASV) vilket ger företag behörighet att genomföra sårbarhetstester av kunders system enligt standarder från PCI Security Standards Council.

Pernilla Rönn, Marknadschef, bitr AO-chef, Informationssäkerhet, Combitech
Tel: 0706-950 227, E-post: pernilla.ronn@combitech.se

Combitech är ett av Sveriges största konsultbolag som kombinerar teknik, miljö och säkerhet. Företaget, som är ett självständigt bolag inom försvars- och säkerhetskoncernen Saab AB, har cirka 1300 medarbetare fördelat på 20 orter i Sverige, och har även kontor i Norge. Läs mer på www.combitech.se