Combitech certifieras inom informationssäkerhetsarbete

Combitech, landets största konsultföretag inom informationssäkerhet, har som ett av få svenska företag blivit certifierade enligt den internationella standarden ISO/IEC 27001. Certifieringen är ett bevis på att företagets verksamhet följer samma goda säkerhetsarbete som man själva förespråkar.

Flera storföretag inom bland annat industrin, försvaret och offentlig verksamhet tar hjälp av Combitechs konsulter för att införa och upprätthålla god informationssäkerhet. Genom analyser, tester och utbildning hjälper Combitech sina kunder att förbättra alla delar av informationssäkerheten. Nu har den ena av företagets två divisioner, Security Solutions, blivit certifierat av den oberoende organisationen Det Norske Veritas enligt den internationella standarden för informationssäkerhet ISO/IEC 27001.

– ISO 27001 är en kvalitetsstämpel som kompletterar Combitechs befintliga certifieringar inom bland annat kvalitet och miljö. Våra kunder ska veta att de har en leverantör som håller hög kvalitet och säkerhetsmedvetenhet, samt ett strukturerat arbetssätt i allt från affärshantering till leveransprojekt, säger Pernilla Rönn, resultatenhetschef på Combitech.

ISO/IEC 27001 är ett ledningssystem för informationssäkerhet (LIS) och används som ett ramverk för hur informationssäkerheten i en organisation ska hanteras. Syftet är att minimera risker och öka effektiviteten i verksamheten och vid användandet av IT-system. I praktiken handlar ISO/IEC 27001 om att hjälpa organisationer att arbeta med informationssäkerhet på ett strukturerat sätt. Certifierade företag följer de fyra processtegen planering, genomförande, uppföljning och förbättring inom samtliga delar av verksamheten. Arbetet omfattar därmed allt från riktlinjer för hur medarbetare ska agera till tekniska lösningar som används inom organisationen.

– Införandet av ett ledningssystem för informationssäkerhet handlar i stor utsträckning om att förankra säkerhetstänkandet hos alla medarbetare, oavsett nivå eller position. Combitechs egna certifiering är ett bra exempel på detta då den ytterligare har ökat säkerhetsengagemanget i verksamheten, säger Per-Göran Nilsson, informationssäkerhetschef på Combitechs division Security Solutions.

För mer information om ISO/IEC 27001 besök: http://www.detnorskeveritas.se/tjanster/certifiering/ledningssystem/informationssakerhet/iso27001/

För ytterligare information:
Pernilla Rönn, Resultatenhetschef, Combitech
Mobil: 0706-950 227
E-post: pernilla.ronn@combitech.se

Om Combitech AB
Combitech är ett av Sveriges ledande konsultföretag som kombinerar teknik, miljö och säkerhet. Företaget har 800 medarbetare och finns på ett 20-tal orter i Sverige samt Norge. Inom affärsområdet informationssäkerhet finns fler än 100 konsulter vilket gör företaget störst i Norden inom detta område. www.combitech.se.