Combitech i samarbete med Savantic kring bildanalys

Genom ett samarbetsavtal med Savantic stärker Combitech sin förmåga att leverera avancerade helhetslösningar inom bildanalys.

Combitech har ingått ett samarbetsavtal med Savantic, ett spjutspetsföretag inom bildanalys. Avtalet ger Combitech möjlighet att tillsammans med Savantic genomföra gemensamma kundprojekt, marknadsaktiviteter, kompetensutbyte samt kundbearbetning. Alla anställda på Savantic är disputerade fysiker med hög kompetens. Företagets affärsidé är att erbjuda forskarvärldens kunskap på näringslivets villkor genom tjänster inom bland annat bildanalys.

– Savantic har en unik kompetens inom bland annat mono- och stereokameratekniker och bildanalyspositionering och de har utvecklat trackingalgoritmer i världsklass. Med Savantic som partner kan vi leverera avancerade och kostnadseffektiva lösningar inom bildanalys till kunder på en marknad som är på väg att fullständigt explodera, säger Anders Åström, affärsområdeschef på Combitech.

Combitech har en erkänt stark förmåga att utveckla produktmässiga demonstratorer, exempelvis för noggrann positionering i industriella tillverkningstillämpningar, samt för videobaserad 3D-rekonstruktion och relativ positionering. Det nya samarbetet med Savantic innebär ett stort kliv framåt i strävan att kunna ta ansvar för hela PLM-lösningen – från idéarbete, teknik- och marknadsanalys, till design och implementation, och om så önskas även underhåll och vidareutveckling. Genom samarbetet når företagen en större och bredare marknad med ett mer attraktivt erbjudande.

– Med sin erfarenhet och tyngd på den nordiska marknaden har Combitech ett mycket gott anseende och vi är glada över att knyta till oss företaget som samarbetspartner. På detta sätt stärker vi vår position som bildanalysföretag, säger Claes Orsholm, vd för Savantic.

Combitech deltar vid ICPR 2014 på Stockholm Waterfront 24-28 augusti för att berätta mer om samarbetet och den affärsnytta som samarbetsavtalet skapar för företagets kunder.

Anders Åström, affärsområdeschef, Combitech
Tel: 070-989 17 75, E-post: anders.astrom@comitech.se

Om Savantic
Savantic AB är ett nischat bolag som arbetar inom områdena bildanalys, medicinteknik och miljöteknik. Alla anställda har forskarbakgrund och är disputerade i fysik. Läs mer på www.savantic.se