Combitech och Oslo Lufthavn i samarbete kring krishantering

Teknikkonsultföretaget Combitech har tecknat ett ramavtal med Oslo Lufthavn kring krisberedskap och krisövningar. Avtalet gäller från 1 juni i år till 2015 med option på förlängning i ytterligare två år.

28 juni 2012 - Oslo Lufthavn har årligen över 21 miljoner resenärer och ska växa. 150 verksamheter och flygbolag har idag 13 000 medarbetare direkt eller indirekt knutna till flygplatsen. Flygplatsen representerar Norges viktigaste samhällskritiska infrastruktur. I en krissituation ska Oslo Lufthavn kunna hantera själva händelsen, men även informera och involvera en rad berörda parter. Detta kräver goda förberedelser och träning.

– Att bli erkänd och få användning av vår kärnkompetens inom strategisk och operativ krishantering för något så viktigt som Oslo Lufthavn är motiverande. Combitech, med 1200 medarbetare i Sverige, satsar nu stort även på norska marknaden och det här avtalet är en betydande framgång i denna satsning, säger Jerker Löf, affärsområdeschef på Combitech.

I upphandlingen valde flygplatsens ledning Combitech framför sju andra konkurrenter. I Combitechs team ingår bland annat Lars Weisæth, professor i krispsykologi vid norska nationella kunskapscentret för våld och traumatisk stress, och Ragnar Kjeserud, grundare av Crisis Management Academy i Stockholm. Combitech ska nu bistå med strategi, metodik, kurser, material och inte minst en rad krisövningar.

Oslo Lufthavn genomförde 2011 fler än 20 krisövningar. Syftet med övningarna är att testa krisberedskapsplanerna, samarbetet i krisstaben och kommunikation. Combitechs roll är att planlägga, tillrättalägga och genomföra övningar av olika omfattningar, från mindre diskussionsövningar till fullskaliga övningar ”live”. Tema för övningarna kommer att spänna från evakuering, terror/sabotage, pandemi, miljö och förorening till internationella händelser som berör flygplatsen.

– Krishanteringskompetens kommer att efterfrågas i ännu större grad framöver och området får ökad betydelse – i alla verksamheter. Denna utveckling ser vi över hela världen, men fokus är särskilt stort i verksamheter där många människor samlas på ett ställe, säger Jerker Löf.

Vill bli bäst
Oslo Lufthavn har jobbat strategiskt med krisberedskap sedan starten 1998 men anser att utvecklingen kräver ytterligare investeringar i området.

– Vi står inför ständigt ökande krav från både norskt och internationellt håll. Dessutom har vi påbörjat en större utökning av flygplatsens kapacitet. Dessa faktorer gör att krishanteringsarbetet ökar både i omfång och i komplexitet. Vi som jobbar med krishantering på flygplatsen har som målsättning att bidra till att Oslos flygplats blir den bästa i Europa. Med stödet från Combitech har jag stor tillförlit till att vi klarar det, säger Atle Olausen, rådgivare kring krishantering och säkerhet vid Oslo Lufthavn.

För ytterligare information – kontakta
Jerker Löf, affärsområdeschef informationssäkerhet
Tel: 0705-848 036, E-post: jerker.lof@combitech.se

Combitech är ett av Sveriges största konsultbolag som kombinerar teknik, miljö och säkerhet. Företaget, som är ett självständigt bolag inom försvars- och säkerhetskoncernen Saab AB, har 1200 medarbetare fördelat på 20 orter i Sverige, och har även kontor i Norge. Läs mer på www.combitech.se

Om OSL
Oslo Lufthavn (OSL) är Norges huvudflygplats. Flygplatsen hade 21,1 miljoner passagerare under 2011. Oslo Lufthavn har fyra gånger blivit utnämnd till Europas mest punktliga flygplats av AEA (Association of European Airlines). 2007 och 2010 blev Oslo Lufthavn utnämnd till Europas mest effektiva flygplats. Oslo Lufthavn har snart nått sitt fulla kapacitetsutnyttjande vilket medför ett utbyggnadsbehov för flygplatsen. 2008 beslutade styrelsen i Avinor om ett pirkoncept och projektering för ny terminal. Slutligt beslut om utökning av flygplatsen fattades 19 januari 2011.