Combitech redovisar helårsrapport för 2013

Teknikkonsultbolaget Combitech, ett självständigt dotterbolag till försvars- och säkerhetsföretaget Saab AB, släpper idag sin årsrapport för 2013. Försäljningstillväxten var 13 procent och företaget visar fortsatt god lönsamhet. Under året har flera viktiga avtal tecknats.

13 februari 2014 - Combitech fortsatte under 2013 visa god tillväxt med ökad orderingång (14 procent) och försäljning (13 procent). Försäljningen uppgick till 1 598 MSEK, en tillväxt med 188 MSEK som till större del är organisk. Flygindustri, övrig industri och verk & myndigheter utgjorde de största tillväxtområdena under 2013.

Under året skedde flera viktiga händelser:

• Combitech har tecknat flera betydande avtal. Bland dessa är ett ramavtal med FMV inom militär förmågeutveckling, ett stort teknikinformationsuppdrag hos ett ledande svenskt industriföretag, ett fördjupat samarbete med ett annat ledande svenskt industriföretag, samt ramavtal med två större svenska industriföretag inom fordonsområdet respektive kraftöverföring och automation. Inom säkerhetsområdet har ramavtal tecknats bland annat med Lotteriinspektionen och Svenska Spel.
  • Utvecklingscentret i Trollhättan, som öppnades 2012, har haft en mycket god utveckling och sysselsätter idag 130 personer. Centret erbjuder kompletta utvecklingsuppdrag till nordisk industri, inklusive flyg- och fordonssektorn. Ett stort antal medarbetare är involverade i utvecklingen av Gripen E. Ett ökande antal uppdrag genomförs också inom fordonsindustri och övrig industri.
  • Antalet anställda har ökat med 58 personer till totalt 1345 personer.
  • Arbete pågår med att fördjupa samarbetet mellan det svenska bolaget och de norska dotterbolagen Combitech AS och Bayes Risk Management AS.

Efter räkenskapsårets slut tog Combitech över verksamheten i Saab Systems Oy (fr o m 1 januari 2014) och tog därmed ett viktigt kliv i sin ambition att växa på den nordiska marknaden. Saab Systems Oy arbetar med systemintegration inom försvars- och säkerhetsområdet och har 60 anställda på fyra orter i Finland.

– Sammantaget har det varit ett bra år för oss, med fortsatt organisk tillväxt. Trots skarp konkurrens och mycket höga kundkrav har vi under 2013 vunnit flera prestigefulla uppdrag. Samtidigt är industrikonjunkturen fortfarande avvaktande, men tack vare vår närvaro i många marknadssegment har vi bibehållit lönsamheten. Vårt fokus under 2014 är att ytterligare stärka vår position som ett av Nordens ledande teknikkonsultbolag, inte minst genom vår etablering i Finland, säger Marie Bredberg, vd på Combitech.

NYCKELTAL

Orderingången var god och nådde 1 634 MSEK, en ökning med 14 procent jämfört med föregående år. Orderingången är en blandning av små och medelstora uppdrag, ofta kopplade till ramavtal, och större beställningar som löper över flera år.

Försäljningsintäkterna uppgick till 1 598 MSEK, en ökning med 188 MSEK eller 13 procent. Större delen av tillväxten är organisk. Verksamheten inom flygindustri, övrig industri samt den publika sektorn hade högst försäljningstillväxt under 2013. Telekomsegmentet har visat en svagare efterfrågeutveckling under året. Sammantaget kan vi konstatera en något avvaktande industrikonjunktur. Försäljningen till kunder både inom och utanför Saab-koncernen ökade under 2013 jämfört med 2012. Andelen försäljning till Saab-koncernen uppgick till 46 procent (42).

Rörelseresultatet (EBIT) ökade med 18 MSEK eller 15 procent till 140 MSEK, till följd av högre försäljningsintäkter jämfört med 2012. Rörelsemarginalen var 8,8 procent, vilket är i linje med 2012 (8,7 procent).

Det operativa kassaflödet uppgick till 159 MSEK (-43 MSEK). Den kraftiga förbättringen beror till stor del på att förra årets kassaflöde påverkades av förvärv.

Tel: 0734-184 143, E-post:
charlotte.magnusson@combitech.se

Combitech är ett nordiskt teknikkonsultbolag med över 1400 medarbetare i Sverige, Norge och Finland. Företaget är ett självständigt bolag inom försvars- och säkerhetskoncernen Saab AB. www.combitech.se