Combitech sponsrar racingtjej för att attrahera fler kvinnliga medarbetare

För att få fler kvinnor till teknikyrken behövs fler kvinnliga förebilder. Teknikkonsultföretaget Combitech sponsrar därför racingtjejen Mikaela Åhlin-Kottulinsky som med sitt tekniska kunnande inom racing ska inspirera fler tjejer till Combitech.

Combitech har under flera år haft ett samarbete med PWR Racing Team i STCC. Denna satsning fortsätter även i år, nu med Mikaela Åhlin-Kottulinsky bakom ratten. Den ödmjuka Karlstadstjejen har varit framgångsrik både i Sverige och i internationell racing. Mikaela som tidigare har tävlat i bland annat Audi TT Cup och ADAC GT Masters kommer att köra en Audi RS 3 LMS för PWR Racing. Bilen som hon kommer tävla med har sina rötter i märkets prestandamodell Audi RS 3 Sedan, här ombyggd av Audi Sport för att passa det internationella TCR-reglementet som STCC introducerar 2017.

- Att tillsammans med PWR Racing och teamets huvudpartner Combitech ta steget in i STCC känns som ett stort kliv framåt i karriären och en fantastisk möjlighet att utvecklas som förare. Teamet är på papperet det starkaste i STCC inför säsongen och jag ser verkligen fram emot att vara en del av PWR Racing detta år, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Att tävla på lika villkor
Mikaela, teamets nya juniorförare, blir ett viktigt tillskott i Combitechs arbete med jämställdhet och för att attrahera fler kvinnliga medarbetare.

- Vi är jätteglada över att Mikaela kommer att representera oss och våra värderingar under året. För Combitech är jämställdhet en självklarhet och med en fortsatt satsning på kvinnliga förare i vår STCC-satsning vill vi visa att lika villkor är naturligt och viktigt. Precis som PWR Racing Team stöttar vi gärna unga talanger som är på väg uppåt i karriären, säger Charlotte Haegermark, projektledare för sponsringen av STCC.

Fansen får rösta
Precis som förra året engageras Combitechs racingfans i valet av design till årets bil. Gå in på Combitechs Facebooksida för att rösta och vara med i tävlingen om VIP-biljetter till premiären på Knutstorp 6 maj.

Charlotte Magnusson, informationschef, Combitech

Combitech är ett nordiskt teknikkonsultbolag med nära 1 900 medarbetare i Sverige, Norge och Finland. Företaget är ett självständigt bolag inom försvars- och säkerhetskoncernen Saab AB. Läs mer på www.combitech.se