Combitech stärker inom produktinformation - tar över verksamheten i Tikab

Combitech tar över verksamheten i teknikinformationskonsultföretaget Tikab, med ett 70-tal anställda. Därmed breddar Combitech sin tjänsteportfölj i och befäster sin position som störst i Sverige inom teknisk produktinformation.

Combitech, ett självständigt bolag i försvars- och säkerhetskoncernen Saab, har en uttalad ambition att växa på den nordiska konsultmarknaden. Bolaget växer nu ytterligare genom att ta över verksamheten i Tikab, med ett 70-tal anställda på åtta orter i Sverige. Tikab producerar och levererar teknisk produktinformation för kunder inom näringsliv och försvar.

-Vår strategi är att växa i Norden och vi stärker nu vår förmåga ytterligare som digitaliseringspartner åt våra kunder. Tikab och Combitech får tillsammans ett bredare erbjudande och möjlighet att ta större kundåtaganden, säger Combitechs vd Hans Torin.

-Som del av Combitech får vi möjlighet att växa och stärka vår kundbas genom Combitechs marknadskanaler, säger Tikabs vd Kim Nilsson.

Combitech har haft en stark tillväxt de senaste åren. Tillväxten har skett både organiskt och genom förvärv. I oktober förra året tog Combitech över drygt 300 ingenjörer från Ericsson och i början av 2017 förvärvade man majoriteten i det norska cybersäkerhetsbolaget Watchcom. Combitech får nu nära 1900 medarbetare i Norden, varav 250 inom produktinformation.

Tikab tillhörde tidigare Saabs affärsområde Support and Services. Förändringen görs eftersom starka synergier finns med verksamheten inom Combitech.  Förändringen gäller från 1 februari 2017 då Tikab blir ett dotterbolag till Combitech.

Combitech är ett nordiskt teknikkonsultbolag med cirka 1900 medarbetare i Sverige, Norge och Finland, med speciellt fokus på digitalisering och Cyber Security. Företaget är ett självständigt bolag inom försvars- och säkerhetskoncernen Saab. Läs mer på www.combitech.se