Combitech uppmärksammar europeisk säkerhetsmånad

I oktober tar EU:s informationssäkerhetsmyndighet ENISA för andra året initiativet till en europeisk säkerhetsmånad för att öka medvetenheten kring IT-säkerhetsfrågor. Även om Sverige officiellt deltar i initiativet först nästa år uppmärksammar Combitech redan i år säkerhetsmånaden genom ett flertal seminarier och andra aktiviteter.

European Cyber Security Month uppmanar privata och publika aktörer runt om i Europa att involvera sig i arbetet med att öka medvetenheten kring IT-säkerhet och cyberhot. Idén är hämtad från liknande initiativ i andra delar av världen. ENISA genomförde förra året ett pilotprojekt i ett antal länder, bland annat Norge. Ambitionen är att alla EU-länder ska arrangera egna nationella säkerhetsmånader från 2014.

Combitech uppmärksammar säkerhetsmånaden genom att bland annat erbjuda ett antal kostnadsfria seminarier och evenemang kring temat informationssäkerhet och krishantering under oktober månad.

– Cyberhoten berör både företag, myndigheter och privatpersoner och utvecklingen går i snabbt takt. Därför är tanken med en europeisk säkerhetsmånad utmärkt och något som behövs för att gemensamt lyfta dessa frågor. Som ett ledande konsultbolag med särskild kompetens inom just informationssäkerhet är det naturligt att Combitech stöttar initiativet, säger Pernilla Rönn, marknadschef för affärsområdet Informationssäkerhet på Combitech.

Utöver aktiviteter i egen regi deltar Combitech även i två arrangemang gemensamt ordnade av intresseorganisationerna Compare i Sverige och Kunnskapsbyen i Norge, där Combitech också har kontor. På dessa seminarier – som hålls i Karlstad respektive Lillestrøm och som betonar vikten av samverkan mellan de nordiska länderna – kommer Combitech att hålla föredrag om krishantering.

Säkerhetsmånaden
Under säkerhetsmånaden arrangerar Combitech två gratis seminarier om effektiv IT-säkerhet och rätt beslutsfattande vid en krissituation:
15 oktober: 15.00 – 17.00 på Radisson Blu Riverside Hotel, Lindholmen, Göteborg
16 oktober: 15.00 – 17.00 på Armémuseum, Riddargatan 13, Stockholm

Seminarier arrangerade av Compare, Lillestrøm och Länsstyrelsen Värmland där Combitech och Coromatic berättar om sitt övningskoncept DART:
8 oktober (Lillestrøm): Hantering av IT-katastrofer och beredskap. Program
24-25 oktober (Karlstad): Internet och säkerhet. Program

Läs mer om Combitechs aktiviteter under säkerhetsmånaden här.
Läs mer om European Cyber Security Month
här.

Pernilla Rönn, Marknadschef, bitr AO-chef, Informationssäkerhet, Combitech
Tel: 0706-950 227, E-post: pernilla.ronn@combitech.se