Combitechs halvårsrapport för januari-juni 2014

Teknikkonsultbolaget Combitech, en del av försvars- och säkerhetsföretaget Saab AB, fortsätter att växa organiskt. Under andra kvartalet har några betydande ramavtal tecknats och försäljningen ökade till 908 MSEK.

Höjdpunkter under andra kvartalet 2014:

• Combitech har tecknat ramavtal med två större fordonstillverkare. Ramavtalen är strategiska för utvecklingen av fordonssegmentet.
  • Flera ramavtal har tecknats inom verk & myndighetsområdet. Bland annat har vi vunnit ett ramavtal inom Risk och kris som gäller för Trafikverket, Transportstyrelsen, Sjöfartsverket, Energimyndigheten och LFV. Andra exempel är Projektledning och miljö på Trafikverket, samt Trygg energi på Energimyndigheten.
  • Försvarssegmentet har en positiv utveckling med ett flertal större beställningar på befintliga ramavtal från FMV. Ett nytt ramavtal inom systemsäkerhet har också tecknats med FMV.
  • Inom produktinformation har Green Cargo valt Combitechs informationslösning UpTime för en mer rationell hantering av drift- och underhållsinformation för tågtrafik. Ett samarbetsavtal har också tecknats med Dassault Systèmes rörande 3D VIA Composer, vilket stärker Combitechs förmåga att leverera helhetslösningar inom produktinformation.
  • Försäljningen uppgick till 908 MSEK, en ökning med 7,2 procent jämfört med samma period föregående år. Antalet medarbetare har ökat med 38 personer sedan årets början till 1436 personer.

Marknaden har haft en positiv utveckling inom försvar-, flyg och fordonsområdet. Industri- och telekomkonjunkturen är däremot fortsatt avvaktande, men den senaste månaden har vi sett positiva signaler, säger Combitechs vd Marie Bredberg.

NYCKELTAL, JANUARI-JUNI 2014:

Orderingången första halvåret var 863 MSEK, en ökning om 5,0 procent jämfört med föregående år. Orderingången är fortsatt stabil.

Försäljningsintäkterna uppgick till 908 MSEK, en ökning om 7,2 procent jämfört med samma period 2013. Försäljningsökningen är organisk och försäljningen ökade både utanför och inom Saab-koncernen. Andelen extern försäljning utanför Saabkoncernen var 56 procent.

Rörelseresultatet (EBIT) var 49 MSEK, jämfört med 77 MSEK samma period förra året. Rörelsemarginalen uppgick till 5,4 procent, (8,9 procent 2013). Den minskade rörelsemarginalen beror på lägre beläggningsgrad i början av året.

Det operationella kassaflödet var på en lägre nivå under det första halvåret 2014 (35 MSEK), jämfört med samma period 2013 (165 MSEK), eftersom kapitalbindningen ökat till följd av högre försäljningsintäkter.

Marie Bredberg, vd Combitech
Tel: 0734-189 801, E-post: marie.bredberg@combitech.se

Tel: 08-463 02 14, E-post: ann-sofi.jonsson@saabgroup.com

Combitech är ett nordiskt teknikkonsultbolag med över 1400 medarbetare i Sverige, Norge och Finland. Företaget är ett självständigt bolag inom försvars- och säkerhetskoncernen Saab AB. För mer information besök gärna www.combitech.se