Combitechs kvartalsrapport för januari-mars 2014

Teknikkonsultföretaget Combitech, ett självständigt dotterbolag till försvars- och säkerhetskoncernen Saab AB, släpper idag sin kvartalsrapport för jan-mars 2014. Combitech fortsätter att växa organiskt och under första kvartalet har viktiga steg tagits mot att växa på den nordiska konsultmarknaden. Försäljningen uppgick till 447 miljoner kronor.

Höjdpunkter under första kvartalet 2014:

• Försäljningen uppgick till 447 MSEK, en ökning med 5,7 procent jämfört med samma period föregående år. Antalet medarbetare har ökat med 18 personer sedan årets början till 1 420 personer.*

• I början av året tog Combitech över Saab Systems Oy i Finland med 57 anställda på fyra orter. Företaget arbetar med systemintegration inom försvars- och säkerhetsområdet. Affären var ett led i ambitionen att växa på den nordiska konsultmarknaden. Verksamheten har under första kvartalet integrerats i Combitech och drivs nu under namnet Combitech Oy.

• I mars slutfördes förvärvet av norska Bayes Risk Management där Combitech köpte de resterande 30 % av aktierna utöver de 70 % som förvärvades i augusti 2012. I samband med detta integrerades Bayes Risk Management med Combitech AS som etablerades 2010. Hela verksamheten drivs nu under namnet Combitech AS.

• Under perioden tecknades flera viktiga ramavtal, bland annat med Transitio och Rikspolisstyrelsen.

- Vårt fokus är att växa på den nordiska konsultmarknaden och under första kvartalet har vi tagit flera viktiga steg i den riktningen. Marknadsläget, framför allt på industrisidan, är fortsatt avvaktande, vilket inneburit något lägre beläggning i början av året, säger Combitechs vd Marie Bredberg.

* Jämförelsetal för 2013 har räknats om till följd av organisations- och strukturförändringar. Tidigare Saab- verksamhet i Finland överfördes till Combitech per den 1 januari 2014.

NYCKELTAL, JANUARI - MARS 2014:

Orderingången första kvartalet var 418 MSEK, en liten minskning från föregående års 424 MSEK. Orderingången är fortsatt stabil.

Försäljningsintäkterna uppgick till 447 MSEK, en ökning om 5,7 procent jämfört med samma period 2013. Ökningen beror främst på omsättningsökningar inom försvarsrelaterad verksamhet. Andelen extern försäljning utanför Saabkoncernen var 60 procent och försäljningen på marknader utanför Sverige uppgick till 7 procent.

Rörelseresultatet (EBIT) var 25 MSEK, jämfört med 44 MSEK 2013. Rörelsemarginalen uppgick till 5,6 procent jämfört med 10,4 procent 2013. Den minskade rörelsemarginalen beror på minskad beläggningsgrad i början av året.

Det operativa kassaflödet var 57 MSEK, vilket är en lägre nivå än första kvartalet 2013 (78 MSEK), men ligger väl i linje med resultatet.

Tel: 08-463 02 14, E-post: ann-sofi.jonsson@saabgroup.com

Combitech är ett nordiskt teknikkonsultbolag med över 1400 medarbetare i Sverige, Norge och Finland. Företaget är ett självständigt bolag inom försvars- och säkerhetskoncernen Saab AB. För mer information besök gärna www.combitech.se