Full pott för Combitech i FMV:s ramavtalsupphandling

Teknikkonsultföretaget Combitech har tecknat ramavtal med Försvarets Materielverk (FMV) inom militär förmågeutveckling. Combitech blev som enda företag utvald leverantör på alla 22 områden.

Militär förmågeutveckling handlar om att stödja svenska försvarets förmåga att till exempel göra internationella insatser eller att kunna utbyta information med andra länder inom NATO och EU. Dessa förmågor ställer krav på Försvarsmaktens verksamhet, standarder och system. FMV:s upphandling omfattar främst tjänster inom: programledning, projektledning, modellering, validering och verifiering, IT-verktyg och informationsutbytesstandarder.

Både bredd och djup
Totalt omfattade upphandlingen 22 anbuds-/tjänsteområden. Som enda leverantör har Combitech tecknat ramavtal inom samtliga dessa. Ramavtalet är tvåårigt med option på förlängning i ytterligare fyra år. Inget värde för ramavtalet har avtalats utan endast anbuds-/tjänsteområden.

-Vi ser fram emot att få stötta FMV i befintliga, men även en hel del nya områden. Att vi fick avtal på alla positioner visar att vi har både bred och djup kompetens, eller kombinationskraft som vi kallar det. Avtalet är strategiskt för våra affärer inom försvarsegmentet och i flera av ramavtalsområdena kommer vi att ha stor användning för vår agila projektstyrningsmetod MAPS TM, som vi utvecklat baserat på genomförda FMV-uppdrag, kommenterar Thomas Ragnarsson, segmentsansvarig inom försvar på Combitech.

Nyligen tecknade Combitech också ramavtal med FMV inom ledningssystem, ett ramavtal som beräknas vara värt runt 550 miljoner kronor under sju år.

För ytterligare information – kontakta
Thomas Ragnarsson, segmentsansvarig försvar, Combitech
Tel: 0734-372 674, E-post: thomas.ragnarsson@combitech.se

Combitech är ett av Sveriges största konsultbolag som kombinerar teknik, miljö och säkerhet. Företaget, som är ett självständigt bolag inom försvars- och säkerhetskoncernen Saab AB, har cirka 1300 medarbetare fördelat på 20 orter i Sverige, och har även kontor i Norge. Läs mer på www.combitech.se.