Programmeringstävling på DreamHack avgjord

Ett 50-tal ungdomar tävlade i helgen om en prispott på 50 000 kronor i den årliga programmeringstävlingen under DreamHack, världens största digitala festival som hålls i Jönköping. Efter två dygn fyllda av intensiv programmering gick förstaplatsen till datateknikstudenten Snild Dolkow från Lund.

28 november 2011 - Tävlingen, Combitechs Stora Programmeringstävling, arrangeras av teknikkonsultföretaget Combitech tillsammans med Institutionen för data- och systemvetenskap vid Stockholms Universitet (DSV). En kvaltävling hölls från torsdag kväll till fredag morgon, medan finalen pågick från fredag kväll till lördag morgon. Förstaplatsen, och därmed 35 000 kronor, gick i år till den 25-årige datateknikstudenten Snild Dolkow från Lund, uppväxt i Malmö.

”En klockren vinnare med en korrekt, effektiv och elegant lösning på uppgiften” löd juryns motivering.

- Jag är väldigt nöjd med min prestation. Uppgifterna var av varierande svårighetsgrad, men det tuffaste var att hålla sig vaken på natten. Den totala kodningstiden blev 13 timmar för kvalet och finalen. När jag lämnade in den sista koden hade jag bara sovit tre timmar sedan torsdag, säger Snild Dolkow, som utöver en passion för teknik och programmering också spelar flera instrument och gör musik på Nintendo DS.

Tävlingen sker i programspråken C, C++ och JAVA. Den vinnande lösningen bedöms utifrån korrekthet, fullständighet, kodens struktur och effektivitet. Jury var DSV vid Stockholms Universitet samt Combitech.

- Detta är tredje gången som vi är med att arrangera programmeringstävlingen under DreamHack och i år var intresset rekordstort. Det är verkligen kul att se att det finns så många drivna unga människor med både intresse och kunskap kring teknik och programmering. Syftet från vår sida är att tidigt stimulera ett intresse för programmering och de yrkesmöjligheter det ger. Vi ser det som vårt ansvar för att undvika en framtida brist på ingenjörer, säger Niclas Fock, divisionschef för Systems Engineering på Combitech.

Om DreamHack
DreamHack är världens största datorfestival och innehar det officiella världsrekordet för världens största LAN-party i Guinness Rekordbok. Under 2009 nådde DreamHack över 200 000 unika besökare med sina aktiviteter runt om i världen. DreamHack arrangerar varje år flera festivaler, LAN-kval, mässor och utställningar. Vårsäsongen avslutas med säsongsfinal på DreamHack Summer och höstsäsongen avslutas med DreamHack Winter. De stora festivalerna pågår i fyra dagar och har öppet dygnet runt. Samtliga DreamHacks festivaler är alkohol- och drogfria och till för alla åldrar.

Detaljer om programmeringstävlingen finns på combitech.se/dreamhack
Video från prisutdelningen: http://www.youtube.com/watch?v=GfuEglrd0eY
Snild Dolkows lösning: http://dolkow.se/misc/dhw11-contest.html

För ytterligare information – kontakta