Comedy Central lanserar lokalproducerad stand-up – största nordiska satsningen någonsin

Humorkanalen Comedy Central, ägd av Viacom International Media Networks (VIMN), lanserar nu det nya nordiska stand-up-konceptet ”Comedy Central Stand-Up Utan Gränser”. Programmen produceras lokalt i Sverige, Danmark och Norge och därmed stärker kanalen sitt fokus på lokalproducerat innehåll. Satsningen har premiär i början av oktober och i Sverige är den välkända komikern Nisse Hallberg programledare.

Comedy Central har på kort tid etablerat sig som en av de främsta humorkanalerna i Norden med lokala kanaler i Sverige (2009), Danmark (2014) och lansering i Norge förra året. Nu gör humorkanalen sin största lokala satsning i Norden – någonsin. Comedy Centrals ”Stand-Up Utan Gränser” produceras lokalt i varje land, men konceptet är enhetligt i de Skandinaviska länderna. Under tio avsnitt kommer en välkänd komiker att presentera en lång rad av både nya och etablerade talanger inom stand-up. Precis som titeln antyder så utmanas gränserna för humor och det skämtas friskt både inom och över landsgränserna.

-       Vi på Comedy Central har en lång tradition av att stå bakom några av världens främsta talanger inom stand-up, som Dave Chapelle, Amy Schumer och Sarah Silverman. Som en del i vårt ökade lokala fokus gör vi nu vår största nordiska satsning på stand-up någonsin. Vår ambition är att respektive produktion ska kunna visas över gränserna i grannländerna, säger Daniel Andersson, Programdirektör för Comedy Central på Viacom.

Nyligen arrangerade kanalen stand-up-klubben ”Comedy Central Confessions” på sommarklubben Trädgården i Stockholm, med komiker som Fredrik Andersson, Petrina Solange, Henrik Nyblom och Aron Flam. Klubbformatet spelades in för att visas på Comedy Central under hösten. Det nya nordiska konceptet är dock den största satsningen på lokalt innehåll någonsin och totalt kommer över 60 komiker att engageras i produktionen.

-       Målet är att fortsätta växa och stärka positionen som Sveriges främsta humorkanal. Vi ser en stor efterfrågan på lokala kvalitetsproduktioner och eget innehåll, både från tittare och partners. Med ”Utan Gränser” kommer vi att fortsätta experimentera med eget innehåll och lyfta fram både etablerade och nya komiker, säger Daniel Andersson.

Comedy Centrals ”Stand-Up Utan Gränser” har premiär i början av oktober i hela Norden. Nisse Hallberg är programledare för den svenska produktionen och kommer i varje avsnitt presentera fyra svenska komiker. ”Utan Gränser” produceras i Sverige av produktionsbolaget Storyfire och är en samproduktion med nordiska produktionsbolag. Executiv producent är Andreas Tschig. Medverkande komiker är bland andra David Sundin, Måns Möller, Josefine Johansson och Peter Wahlbeck. Fullständig line-up presenteras inom kort.

För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:
Karolina Moberg, nordisk PR ansvarig
0046 73 83 73 424
Karolina.moberg@vimn.com

Om Comedy Central
Comedy Central är kanalen med de bästa komediserierna, ståupparna och animerade serierna i svensk tv med sändningar dygnet runt. Som världens enda komedi-nätverk erbjuder Comedy Central provokativa originalserier som South Park, The Daily Show, The Comedy Central Roast tillsammans med världens bästa stand up, sketch-program, dramedy och mycket mer. Comedy Central kan ses av hälften av Sveriges befolkning och finns tillgängligt hos Boxer, Canal Digital, Com Hem, Telia, Tele2 och Viasat. www.comedycentral.se

Taggar: