Comedy Centrals Humorrapport 2011: Juholt är roligast!

Comedy Centrals undersökning Humorrapporten 2011 bekräftar i år igen att humor är en bristvara i svensk politik. 52 procent av svenskarna tycker att det är för lite humor i svensk politik. Men det finns ljusglimtar i humormörkret. 35 procent av väljarna tycker att Juholt är den roligaste partiledaren. Undersökningen är genomförd av Norstat i juni med 1000 respondenter.

För tredje året i rad har Comedy Central undersökt svenskarnas uppfattning om humornivån i svensk politik. Tidigare i juni släpptes delar av Humorrapporten som visade att den roligaste ministern är Carl Bildt och den tråkigaste är Maud Olofsson. Nu offentliggör Comedy Central hela Humorrapporten.
Väljarna tycker att Håkan Juholt är den roligaste partiledaren. Juholt är en skojfrisk fläkt, men annars är svenskarnas dom hård. Bara tre procent av svenskarna tycker svensk politik är kul. 37 procent menar att mer humor i politiken skulle öka deras politiska engagemang.

- Humor är en outnyttjad kommunikationsmöjlighet för svenska politiker. Vår undersökning visar detta år efter år men ändå verkar inte svensk politik bli roligare. Våra ledare verkar lida av ett lutherskt arv som gör att de tror att de måste vara allvarliga och tyngda för att verka trovärdiga. Vi tror tvärtom att man som ledare blir mer omtyckt om man uppfattas ha glimten i ögat. Vår undersökning visar att svenskarna vill ha mer personlighet och humor i ledarskapet. Hoppas vi kan bidra till att lätta på allvaret i nästa val, säger Peter von Satzger, kanalchef på Comedy Central.

För att öka humornivån tycker svenskarna bl.a. att både partiledardebatter, valkampanjer och politiska möten kan bli roligare. Men en politiker får däremot inte skämta om allt. 80 procent tycker till exempel inte att det är okej att skämta om handikapp.

På frågan ”vilken partiledare tycker du är roligast?” svarade svenskarna så här:

Håkan Juholt 35 %
Göran Hägglund 24 %
Lars Ohly 14 %
Fredrik Reinfeldt 12 %
Jan Björklund 6 %
Maud Olofsson 4 %
Gustav Fridolin 2 %
Jimmie Åkesson 2 %
Åsa Romson 0 %

Ta del av hela rapporten i bifogad fil "Humorrapporten_2011.pdf.

För mer information, kontakta:
Peter von Satzger, kanalchef Comedy Central, 0705 12 23 34,E-post: vonsatzger.peter@mtvne.com
Erik Lindham, PR-koordinator Comedy Central, 0733 65 82 22, E-post: lindham.erik@mtvne.com

Comedy Central är världens första och största TV-kanal som bara visar komedi och humor. Kanalen började sändas 1989 i USA och har med tittarsuccéer som The Colbert Report, South Park och The Daily Show erövrat
världen och når i dag över 95 miljoner hushåll. Comedy Central – som ägs av MTV Networks – lanserades i Sverige den 1 januari och sänder mellan 19.00 och 03.00. För senaste nytt, bilder och annat skoj, gå in på
Comedy Centrals pressajt www.mtvnetworks.se eller gå in på den svenska hemsidan www.comedycentral.tv.