Svenskarna har tråkigt på jobbet

Svenskarna är ett strävsamt och allvarligt folk som älskar att jobba. Eller? Mer än en tredjedel (37 %) av svenska folket tycker att de är i störst behov av ett rejält skratt på jobbet. Det visar en färsk undersökning som tv-kanalen Comedy Central låtit Yougov genomföra.

På uppdrag av Comedy Central har Yougov frågat över 1000 svenskar i åldern 18-35 i vilken situation de är i störst behov av skratt. Undersökningen visar att 37 procent framför allt behöver en dos skratt och humor på jobbet. Andra situationer där svenskarna behöver muntras upp är också i stor utsträckning jobbrelaterade. 25 procent av de svarande var i störst behov av skratt på måndagsmornar och på Arbetsförmedlingen (11%).

”I vilken av följande situationer är du i störst behov av skratt?”

På jobbet:                                    37 %

Måndag morgon:                         25 %

På arbetsförmedlingen:             11 %

I kollektivtrafiken:                        10 %

I tandläkarens väntrum:               6 %

Vet ej:                                           11 %

För att råda bot på tristessen på jobbet (och andra tråkiga ställen) har Comedy Central utvecklat Comedy Central To Go (www.cctogo.se), en mobil webbplattform fylld med klipp och bilder från kanalens många humorserier. Portabel humor som man alltid har med sig, perfekt för kaffepausen, lunchrasten eller tråkiga möten. Varje dag publiceras utvalt material från succéer som South Park, The Daily Show med Jon Stewart, Tosh.0 och That 70’s Show. Allt i lagom stora portioner för att kunna ge ett snabbt skratt när man som mest behöver det.

Undersökningen är genomförd av marknadsundersökningsföretaget YouGov.
1 007 intervjuer har genomförts online på ett representativt urval bland svenska befolkningen 18-35 år under perioden 9-13 januari 2013.

Comedy Central

Comedy Central är världens första och största TV-kanal som bara visar komedi och humor. Kanalen började sändas 1989 i USA och har med tittarsuccéer som The Colbert Report, South Park och The Daily Show erövrat världen och når i dag över 95 miljoner hushåll. Comedy Central – som ägs av MTV Networks – lanserades i Sverige den 1 januari 2010 och sänder mellan 19.00 och 03.00. För senaste nytt, bilder och annat skoj, gå in på Comedy Centrals pressajt www.mtvnetworks.se eller gå in på den svenska hemsidan www.comedycentral.se