Sveriges roligaste börs-vd är en skotte från Göteborg

Idag utsågs Sveriges roligaste börs-vd av Comedy Central och Unga Aktiesparare. Men vinnaren är inte svensk. Skotten Tom Johnstone, vd på SKF, är Sveriges roligaste börs-vd.

Efter att ha sopat mattan med över trettio andra börs-vd:ar från olika branscher stod det idag klart att Tom Johnstone tar hem utmärkelsen Sveriges roligaste börs-vd. Tom Johnstone var en av de fem börs-vd:ar som fått flest nomineringar och röster på tävlingens hemsida. Efter hårda jurydiskussioner och en slutlig omröstning stod han ensam kvar som segrare.

-          Vi startade den här tävlingen för att vi tycker att humor ska belönas var den än finns. Och för att humor är en viktig ledaregenskap som svenska börs-vd:ar borde tänka mer på. Kanske kan den här skotten lära våra svenska börs-vd:ar ett och annat, säger Peter von Satzger, kanalchef på Comedy Central.

Juryns slutmotivering lyder:

”Man kan inte annat än le när den rödlätte, enochsjuttiofem långa trebarnspappan välkomnar en till SKF. Att skottar skulle vara roliga, trevliga och lite "out of the box" stämmer i alla fall in på Tom. Snabbt har han acklimatiserat sig till den svenska fikapausen, – ja, eller nästan. Kilten bärs ju fortfarande, och ingen vet riktigt om det finns något under den. Men med sin fart och fläkt, puls och drive styr han företaget framåt, inspiration som tydligt kommer från fritidsintressena Formel 1 och Rock 'n Roll. En värdig vinnare av utmärkelsen Sveriges roligaste börs-vd.”

Nu väntar uppvaktning av vinnaren, som förutom blommor och diplom får förvalta tävlingens vandringspokal tills nästa år då det är dags för Stockholmsbörsens alla hungriga vd:ar att tävla om utmärkelsen igen.

Tom Johnstone tävlade i slutomgången mot fyra andra vd:ar. Curt Petri från Cloetta, Christina Tillman från Odd Molly, Hans Vestberg från Ericsson och Carl-Viggo Östlund från Nordnet.

För mer information och intervjuförfrågningar, kontakta:

Peter von Satzger, Kanalchef för Comedy Central

vonsatzger.peter@mtvne.com