Åsa Söderström Jerring förstärker Comfort-kedjans styrelse

Report this content

En av byggsektorns tungviktare, Åsa Söderström Jerring, går in i Comfort-kedjans bolagsstyrelse och blir därmed den första kvinnliga styrelsemedlemmen. Åsa Söderström Jerring har haft en rad ledande befattningar inom byggsektorns olika delar, där hon bland annat har gjort sig känd för att driva på förnyelsen av anläggningsbranschen och för att öka fokuseringen på energieffektivisering. Med Åsa Söderström Jerring i styrelsen kan Comfort-kedjan utveckla erbjudandet till byggföretag och fastighetsägare ytterligare. Kedjan omsatte cirka 4,2 miljarder 2009.

Åsa Söderström Jerring är civilekonom och har varit verksam inom byggsektorn sedan 1979. Hon var under 2001-2006 vd för Sweco Theorells AB och har tidigare haft olika ledande befattningar inom NCC. I dag sitter hon i styrelsen för börsbolagen JM, Geveko och Rejlers och ett antal privata bolag. Hon har även en rad förtroendeuppdrag – bland annat som ledamot i IVA och ordförande för FIA Förnyelse i Anläggningsbranschen och Samhällsbyggnadssektorns Etiska Råd. - Comfort är en spännande organisation med en tydlig ambition att vara VVS-branschens ledande aktör, säger Åsa Söderström Jerring. Jag hoppas kunna bidra med min erfarenhet av utvecklingsarbete, inte minst när det gäller hållbart byggande, där ju installationerna har en avgörande betydelse. Energifrågorna är av särskilt intresse för Åsa Söderström Jerring, som 2007-09 var ordförande i Energimyndighetens innovationsprogram CERBOF, Centrum för energieffektivitet i byggande och förvaltning. - Det är klart att det känns mycket positivt att få en sådan tung erfarenhet och kompetens in i styrelsen, säger Håkan Hedberg, VD på Comfort. Åsa har en unik överblick över marknaden och vet precis vad som kommer att krävas framöver. För oss på Comfort ger det oss stora möjligheter att förstärka vårt erbjudande till bygg- och fastighetsbranschen.