Barnby i Togo får rent vatten tack vare svenska rörmokare

Report this content

Nu får barnen i SOS barnby i Togos huvudstad rent dricksvatten. Nästa vecka reser VVS-montörer från Sverige till Lomé för att installera en vattenreningsanläggning i byn. Insatsen är en del i ett långsiktigt samarbete mellan VVS-kedjan Comfort och SOS Barnbyar. Rent vatten är en viktig hälsofråga - varje dag dör fler än 4000 barn under fem år på grund av brist på rent vatten. Comforts medarbetare arbetar med VVS-lösningar varje dag på hemmaplan och kan med sin expertis göra skillnad i andra delar av världen.

Samarbetet mellan Comfort och SOS Barnbyar är unikt och har pågått sedan 2012. Syftet är att ge fler barn tillgång till rent vatten. Comfort bidrar med sin expertkunskap, tid och material och SOS Barnbyar definierar var behoven är som störst. I våras reste VVS-montörer från Umeå och Nyköping till Togo för att besöka barnbyn i Lomé och ta reda på vilka problem och behov som fanns på plats. De tog vattenprover som efter resan har analyserats i Sverige. Resultatet visade att vattnet hade för höga salthalter för att tjäna som dricksvatten och sedan dess har Comfort arbetat med att ta fram en skräddarsydd vattenreningslösning som passar de lokala förhållandena. Onsdagen den 11 februari reser gruppen tillbaka till Togo för att installera anläggningen.

- Det känns jättebra att åka tillbaka och slutföra det vi påbörjat. Genom vårt arbete kan barnen få rent dricksvatten. Det är något som vi lätt tar för givet här hemma. Att åka till Togo och se hur min kunskap kan användas för att göra skillnad i de här människornas liv känns stort, säger Janne Odenbäck, VVS-montör på Comfortanslutna Br. Lundqvist Värme & Vatten i Nyköping.

Verksamheten i Lomé består av en barnby, medicinklinik, ett socialt center och en förskola. Förutom de omkring 90 barn som bor i SOS barnby tillsammans med barnbymammor och annan personal riktar sig verksamheten även till boende i området runt omkring.

- Samarbetet med Comfort är en stor resurs och en betydelsefull del i vårt arbete för att säkerställa att människor i och utanför våra barnbyar har tillgång till rent vatten. Projektet i Togo är ett bevis på att vårt gemensamma arbete verkligen kan göra skillnad, säger Catharina Gehrke, generalsekreterare SOS Barnbyar.

Comfort donerar stor summa pengar till SOS Barnbyar

SOS Barnbyar hjälper utsatta barn och deras familjer genom sina drygt 500 barnbyar i 133 länder. Togo har länge varit ett mycket fattigt land där många barn lever utan tillgång till det nödvändigaste. Som ett led i samarbetet har Comfort-kedjans medlemmar och anställda samlat ihop en halv miljon kronor till SOS Barnbyar, pengar som kommer att gå till verksamheten i barnbyn Serowe i Botswana. Utöver insamlingen har en givare med kopplingar till Comfort valt att skänka över två miljoner till organisationen, donationen kommer att användas för att renovera en grundskola i en annan del av Togo, i SOS Barnby i Kara.

- Den här donationen betyder oerhört mycket. Tack vare vår generösa givare kan vi nu påbörja det viktiga arbetet med att restaurera grundskolan i Togo. Att gå i skolan är såväl en rättighet som en väg ut ur fattigdom. 57 miljoner barn saknar den rätten, därför är denna donation extra betydelsefull, säger Catharina Gehrke, generalsekreterare SOS Barnbyar.

Bakgrund
Bristen på rent vatten är ett av de största hoten mot folkhälsan världen över. Comfort och SOS Barnbyars samarbete är unikt, SOS Barnbyar definierar var problemet är som störst och Comfort bidrar med resurser i form av arbetskraft och spetskompetens för att ger fler barn tillgång till rent vatten.

Inom projektet har tidigare resor gjorts till Benin och Niger. I Benin installerades ett skräddarsytt vattenreningsverk som har förbättrat vattenkvalitén och kraftigt sänkt antalet allvarliga sjukdomar kopplade till orent vatten. Detta är både positivt för barnen i barnbyn och även för det närliggande samhället som nu kan hämta rent vatten i barnbyn. Samarbetet är långsiktigt och flera resor kommer att ske utifrån identifierade behov.

Om Comfort
Comfort är Sveriges största VVS-kedja med 130 medlemsföretag, 2 800 anställda varav drygt 1 600 certifierade montörer och 65 butiker med en årsomsättning på 4,2 miljarder. Comfort erbjuder företag och privatpersoner kvalitativa helhetslösningar – allt från material och installation till service och underhåll – inom värme och vatten. Comfort är återförsäljare och leverantörer av branschens största varumärken. Butikerna är också utställningslokaler fulla av badrumsmiljöer, dit kunder, och kunders kunder, välkomnas för att inspireras. Tack vare Comforts erfarenhet och storlek kan generösa garantier lämnas.

Om SOS Barnbyar
SOS Barnbyar är en internationell politiskt och religiöst obunden organisation med huvudkontor i Innsbruck. Organisationen har i över 60 år gett föräldralösa och övergivna barn ett nytt hem, en familj och utbildning och driver idag mer än 500 barnbyar i 133 länder. SOS Barnbyar arbetar också med att stödja utsatta familjer så att barn inte ska bli föräldralösa eller överges på grund av sjukdom, fattigdom eller andra orsaker. Totalt hjälper organisationen för närvarande över två miljoner utsatta människor.

För mer information:
Janne Odenbäck, Br. Lundqvist Värme & Vatten i Nyköping