Comfort förstärker inom Inköp och Affärsutveckling

Report this content

VVS installationskedjan Comfort förstärker sin inköpsprocess och affärsutveckling för att öka lönsamheten för kedjans 130 medlemsföretag. Ansvarig för arbetet blir Göran Swederus som med närmare 20 års erfarenhet av kedjedrift inom varuförsörjning, affärs- och kompetensutveckling ska öka medlemmarnas konkurrenskraft.

Comfort har under det gångna året påbörjat arbetet med att effektivisera sin varuförsörjningsprocess för att ge sina 130 medlemsföretag och 3000 anställda storskalefördelarna genom en mer koordinerad inköpsprocess. Arbetet går nu in i en ny operativ fas för att öka medlemsföretagens lönsamhet och konkurrenskraft med ökad samverkan av sortimentet. Ett väl strukturerat sortiment med större volymer innebär bättre priser och ökar konkurrenskraften för kedjans lokala entreprenörer.

För att leda arbetet har Comfort rekryterat Göran Swederus (t.v) som operativt ansvarig över sortiment, inköp, logistik och affärsutveckling. Göran har närmare 20 års erfarenhet av kedjedrift med varuförsörjning, mot både företag och konsument.

-       När Comfort nu går in i en operativ fas passar Görans yrkesbakgrund och erfarenhet av kedjedrift som handen i handsken för Comfort. Den form av samverkan som Göran har erfarenhet av är just vad som behövs för att ytterligare öka vår konkurrenskraft som kedja, säger Håkan Hedberg, VD Comfort (t.h).

Göran kommer även att arbeta med kompetensutbildning till medlemsföretagen i allt från ledarskapsutbildning till teknikutbildning i utförandedelen.

-       Min viktigaste erfarenhet är att jag kommer med ett medlemsperspektiv. Jag vet hur viktigt det är att lyssna och involvera medlemmarna i beslutsprocesser. Det är här jag ser styrkan inom Comfort och jag hoppas kunna utveckla detta ytterligare, säger Göran Swederus.

Michael Diné, som tidigare arbetade som ansvarig för Sortiment, Inköp, Logistik och Affärsutveckling på Comfort, etablerade den strategiska inriktningen för kedjans framtida varuförsörjning. Därmed är Michaels arbetsuppgift slutförd och arbetet med att implementera den operativa driften inledd. Huvuduppgiften är att strukturera, utveckla och underhålla ett effektivt och lönsamt sortiment, forma en effektiv leverantörsbas för kedjan med bra inköpsavtal för kedjan och medlemmarna. Funktionen verkar som en länk mellan medlemsföretagen och kedjans leverantörer. Göran Swederus började sin nya tjänst på Comfort vid årsskiftet.

Håkan Hedberg, VD Comfort
hakan.hedberg@comfort.se
Tel 070-866 22 66

Göran Swederus, Operativ chef för Sortiment, Inköp, Logistik och Affärsutveckling
goran.swederus@comfort.se
Tel 076-199 33 99

Om Comfort
Comfort är Sveriges största VVS-kedja med 130 medlemsföretag, 3 000 anställda varav drygt 1 800 certifierade montörer och 65 butiker med en årsomsättning på 4,5 miljarder. Comfort erbjuder företag och privatpersoner kvalitativa helhetslösningar – allt från material och installation till service och underhåll – inom värme och vatten. Comfort är återförsäljare och leverantörer av branschens största varumärken. Butikerna är också utställningslokaler fulla av badrumsmiljöer, dit kunder, och kunders kunder, välkomnas för att inspireras. Tack vare Comforts erfarenhet och storlek kan generösa garantier lämnas.