Slutbubblat för svenskarna?

Report this content

I kölvattnet av skenande elpriser och ökat fokus hos svenska hushåll att energieffektivisera tillfrågade frånluftsvärmepumpsföretaget ComfortZone svenskarna om vilka tio vanliga produkter i hemmet man trodde drog mest el. Några av svaren överraskade.

I takt med att räntorna ökat och elpriserna skenat har driftskostnaderna hamnat i fokus för svenskarnas boendepreferenser. Hur medvetna är man då om vad som drar mest el i hemmet vid normal användning? ComfortZone lät undersökningsföretaget PFM Research tillfråga 1004 svenskar boende i villa om detta.

Svenskarna satte bubbelpoolen i topp följt av den eldrivna golvvärmen och torktumlaren som de stora energislukarna. Och det är dem. Värmepumpen kvalade in i mitten av svenskarnas gissning kring energitjuvar, i nivå med disk- och tvättmaskinens förbrukning.

- Det var lite spännande att svenskarna ser värmepumpen som en energislukare i paritet med de ganska energieffektiva disk- och tvättmaskinerna, säger Robert Berg. Men faktum är att värmepumpen faktiskt ger mer energi än den förbrukar – en kWh in ger i snitt 3,5 kWh ut i värme och/eller kyla beroende på vad man föredrar, vilket gör att en frånluftsvärmepump sänker driftskostnaderna med drygt hälften jämfört med andra alternativ. Allt fler ser därför frånluftens möjligheter, effektivitet och mångsidighet vilket också ökat efterfrågan på utbytesmarknaden i Sverige.

I undersökningen svarade också 77 procent att man såg frånluftsvärmepumpen som ett alternativ om man skulle byta värmesystem.

Alternativ Svenskarnas gissning (andel satte som högst förbrukare)
1. Bubbelpool 78 procent
2. Eldriven golvvärme 70 procent
3. Torktumlare 70 procent
4. Eldriven handdukstork 27 procent
5. Värmepump 20 procent
6. Diskmaskin 19 procent
7. Tvättmaskin 19 procent
8. Kyl / Frys 9 procent
9. Hemelektronik i stand-by 4 procent
10. Brödrost 4 procent

Fråga: Vilka av följande produkter tror du drar mest el? (flera alternativ möjliga)

Robert Berg | vd | robe@comfortzone.se

Om undersökningen:

ComfortZones undersökning genomfördes under mars 2023 av PFM Research på uppdrag av ComfortZone. 1004 egnahemsägare över 18 år har svarat genom en internetpanel.

Om ComfortZone

En innovativ entreprenör ställde sig tidigt på 00-talet frågan om man kunde skapa ett system som ökade effekten avsevärt på en värmepump. Det kunde man och sommaren 2003 levererades de första frånluftsvärmepumparna från det nybildade företaget ComfortZone. Från fabriken i Motala levereras idag tusentals frånluftsvärmepumpar till både den svenska och den europeiska marknaden. Från starten har ComfortZone varit innovatören bland frånluftsvärmepumps-producenter vad gäller energieffektiv teknik som förser tusentals svenska och utländska hem med hela dess värme- och varmvattenbehov. Ventilation och frisk inomhusluft får man på köpet. Och kyla om man vill. Huvudkontoret ligger i Täby norr om Stockholm. www.comfortzone.se

Undersökning: Slutbubblat för svenskarna?

Citat

Det var lite spännande att svenskarna ser värmepumpen som en energislukare i paritet med de ganska energieffektiva disk- och tvättmaskinerna. Men faktum är att värmepumpen faktiskt ger mer energi än den förbrukar – en kWh in ger i snitt 3,5 kWh ut i värme och/eller kyla beroende på vad man föredrar, vilket gör att en frånluftsvärmepump sänker driftskostnaderna med drygt hälften jämfört med andra alternativ. Allt fler ser därför frånluftens möjligheter, effektivitet och mångsidighet vilket också ökat efterfrågan på utbytesmarknaden i Sverige.
Robert Berg, vd på ComfortZone.