Comintelli: Delårsrapport januari - juni 2023

Finansiell sammanfattning

Koncernen Comintelli inklusive moderbolaget Comintelli AB, org. nr. 556593-4907, offentliggör härmed Delårsrapporten för perioden januari - juni 2023.

Kommentarer till resultat och finansiell ställning

Koncernen

April - juni 2023

Intäkter

Koncernens totala intäkter uppgick till 10,3 mkr (4,6 mkr). I början på året förvärvades tillgångar från den amerikanska konkurrenten Cipher. Från den förvärvade kundbasen har i kvartalet totalt 20 nya kunder konverterat till Intelligence2day® vilket genererat 6,4 mkr i intäkter. I den befintliga verksamheten har tre nya kunder vunnits vilket gett 1,3 mkr i intäkter. Under årets andra kvartal förföll ett fåtal, mindre kundavtal till förlängning.

Kostnad sålda varor/förvärvsköpeskilling

I kvartalet har resultatförts kostnad sålda varor, 6,9 mkr, till följd av förvärvet av tillgångar från Cipher.

Bolaget förvärvade inga fortlöpande kundavtal för direkt överföring i Comintellis verksamhet. Istället förvärvades en ”kundlista” där respektive kund fick möjligheten att själva göra ett aktivt val om man ville teckna avtal för Comintellis produkt Intelligence2day® eller inte. Den ”kundlista” som Comintelli förvärvade tas inte upp i balansräkningen som en förvärvad tillgång. Istället kommer den köpeskilling som uppstår genom att kunder enskilt väljer att konvertera att resultatföras som kostnad sålda varor.

Förvärvsavtalet anger att köpeskillingen baseras på konverterat ARR-belopp. Resultatföring av kostnad sålda varor sker i takt med att intäkten för respektive konverterad kund har resultatförts, i enlighet med bolagets redovisningsprinciper för intäkter. En förutsättning för att förvärvsköpeskilling skall utgå är att konverterad kund har tecknat avtal på minst tolv månader.

Omkostnader och resultat

Rörelseresultatet efter avskrivningar, EBITA, uppgick till -5,3 mkr (-1,7 mkr). Kvartalet har präglats av realisering av förvärvet av tillgångar från Cipher. Detta arbete har till största delen genomförts med organisationens egna resurser. Rörliga ersättningar till följd av försäljnings- och implementeringsarbetet av förvärvet har kostnadsförts med 0,5 mkr.

Valutakurseffekter i rörelseresultatet

Den svenska kronan har i kvartalet försvagats både mot dollarn och euron. I kvartalet uppgick valutakurseffekterna av rörelsekaraktär totalt till +0,6 mkr (+0,3 mkr) varav +0,9 mkr (+0,4 mkr) valutakursvinster av rörelsekaraktär och -0,3 mkr (-0,1 mkr) valutakursförluster av rörelsekaraktär. Valutakursvinsterna av rörelsekaraktär redovisas under Övriga rörelseintäkter och valutakursförlusterna av rörelsekaraktär redovisas under Övriga rörelsekostnader.

Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter

Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter var vid utgången av kvartalet 5,7 mkr att jämföra med 6,1 mkr vid helårsbokslutet 2022. Balansposten består mestadels av resultatförda, men ännu inte fakturerade intäkter, vilket är i enlighet med bolagets redovisningsprinciper för licensförsäljning. I enlighet med strategin att mer bli ett SaaS-bolag så tecknas färre avtal med löptider överstigande 12 månader.

Räntebärande skulder och eget kapital

Totala räntebärande skulder uppgick vid kvartalets utgång till 3,7 mkr (2,9 mkr). 1,5 mkr av de räntebärande skulderna hänförs till Almi Företagspartner Stockholm Sörmland AB och resterande 2,2 mkr till ett konsortium av aktieägare i samband med finansieringen av förvärvet av tillgångar från Cipher. Genom kvartalets negativa resultat efter finansiella poster, -5,3 mkr, minskar eget kapital i kvartalet från 11,3 mkr till 6,0 mkr.

Kassaflöde

Kassaflödet i kvartalet uppgick till -1,9 mkr (-3,0 mkr). Kostnad sålda varor, 6,9 mkr, har inte påverkat kvartalets likviditet eftersom 4,3 mkr förskottsbetalades i det första kvartalet och resterande 2,5 mkr är kortfristig skuld till säljaren Cipher. Kundfordringarna (del av rörelsekapitalet) har ökat i kvartalet dels genom fakturering av konverterade kunder från förvärvad kundbas dels genom fakturering av nya kunder i den befintliga verksamheten i slutet på kvartalet. Amortering av räntebärande lån har gjorts med 0,3 mkr. 0,8 mkr av checkkrediten på 2,0 mkr har nyttjats. Kassan uppgick till 0,2 mkr (0,4 mkr) vid kvartalets utgång.

Januari - juni 2023

Intäkter

Koncernens totala intäkter för det första halvåret 2023 uppgick till 15,3 mkr (10,2 mkr). Totalt 23 nya kunder vanns under det första halvåret varav samtliga 23 kunder under årets andra kvartal. Konverteringen av 20 kunder från av Cipher förvärvad kundbas har genererat 6,4 mkr i intäkter. Inga intäkter från förvärvad kundbas påverkade intäkterna under årets första kvartal. Tre nya kunder har vunnits i den befintliga verksamheten, samtliga under det andra kvartalet. Säljresurser har allokerats för att säkerställa realisering av förvärvet vilket påverkat övrig nykundsförsäljning. Implementeringen av SaaS-strategin har medfört en restriktivare hållning till kundanpassningar och speciallösningar, vilket har medfört något högre churn än tidigare år.

Kostnad sålda varor/förvärvsköpeskilling

I det första halvåret har 6,9 mkr resultatförts som kostnad sålda varor till följd av förvärvet av tillgångar från Cipher där hela summan har påverkat det andra kvartalet. Ingen av de konverterade kunderna hade avtalsperiod som startade under det första kvartalet.

Omkostnader och resultat

Rörelseresultatet efter avskrivningar, EBITA, uppgick till -7,9 mkr (-2,3 mkr). Halvåret har präglats av realisering av förvärvet av tillgångar från Cipher vilket till största delen genomförts med organisationens egna resurser. Externa kostnader, bl. a juridiska tjänster, till följd av förvärvet uppskattas till 0,6 mkr. Rörliga ersättningar till följd av försäljnings- och implementeringsarbetet av förvärvet har kostnadsförts med 0,5 mkr.

Valutakurseffekter i rörelseresultatet

Den svenska kronan har i det första halvåret försvagats både mot dollarn och euron. Under det första halvåret uppgick valutakurseffekterna av rörelsekaraktär totalt till +0,6 mkr (+0,5 mkr) varav +1,0 mkr (+0,8 mkr) valutakursvinster av rörelsekaraktär och -0,4 mkr (-0,3 mkr) valutakursförluster av rörelsekaraktär.

Kassaflöde

Kassaflödet uppgick till -6,7 mkr (-3,6 mkr). Förskottsinbetalning för förvärvade tillgångar från Cipher gjordes i det första kvartalet med 4,3 mkr. Förvärvet delfinansierades genom lån på 2,0 mkr från ett konsortium av befintliga aktieägare. Kundfordringarna (del av rörelsekapitalet) ökade i den senare delen av halvåret dels genom fakturering av konverterade kunder från förvärvad kundbas dels genom fakturering av nya kunder i den befintliga verksamheten. Amortering av räntebärande lån har gjorts med 0,7 mkr. 0,8 mkr av checkkrediten på 2,0 mkr har nyttjats. Kassan uppgick till 0,2 mkr (0,4 mkr) vid halvårets utgång.

Comintelli byter metodik för beräkning av ARR till en gängse SaaS-definition

Comintellis viktigaste nyckeltal är ARR (årligen repetitiva intäkter). I början på 2023 förvärvades en kundbas från den amerikanska konkurrenten Cipher. Samtliga av de 20 konverterade nya kunderna opereras på bolagets SaaS-plattform.

Genom volymtillskottet från förvärvet fördubblades antalet kunder som opereras på SaaS-plattformen till 56 % och avtalsvolymen mer än fördubblades till 42 %. Den helt överskuggande delen av bolagets intäkter utgörs av repetitiva intäkter, allt från prenumerationsavtal med tre månaders löptid till licensavtal med tre års löptid.

Comintelli redovisar från och med det andra kvartalet 2023 ARR i enlighet med en mer gängse ARR-definition för SaaS-bolag. Detta betyder att den senaste månadens repetitiva intäkter multipliceras med tolv för att få årsvärdet, ARR.

ARR-metoden som bolaget tillämpat de senaste åren implementerades för att visa den underliggande försäljningsutvecklingen och där utgjorde de senaste tolv månaderna beräkningsbasen. Engångsinflödet av 20 nya kunder från förvärvet av konkurrenten Cipher skulle med tidigare ARR-metod (senaste tolv historiska månaderna) innebära att det krävs ett helt år innan all ny volym syns i ARR. Kommunikationen av ARR-utvecklingen förenklas nu vid implementering av en mer traditionell ARR-definition för SaaS-bolag.

Nedan diagram visar ARR-utvecklingen både för bolagets nya ARR-definition och med tidigare definition, alltså historiska tolv månader.

Med 20 nya konverterade kunder från förvärvet av Cipher samt tre ytterligare nya kunder i det andra kvartalet så ökar ARR till 29,5 mkr, motsvarande 35,6 %. Ökningen 35,6 % beräknas som ARR-värdet i juni 2023 (29,5 mkr) ställt mot ARR-värdet i juni 2022 (21,7 mkr).

Comintellis kundstruktur med stor volymsskillnad mellan de minsta och största kunderna kommer medföra högre volatilitet och svängningar vid ny beräkningsmetod (senaste månaden multiplicerat med 12) än tidigare metod (senaste 12 månadernas värden).

Per halvårsskiftet uppgår ny ARR till följd av förvärvad kundbas från Cipher till 6,5 mkr.

Väsentliga risker och osäkerhetseffekter

Det råder en betydande osäkerhet i omvärlden till följd av konflikten i Ukraina. Koncernen har ingen verksamhet varken i Ryssland eller i Ukraina varför den direkta påverkan av konflikten är begränsad. Utvecklingen följs dock noggrant i syfte att kunna kontrollera och begränsa eventuella negativa effekter för koncernen.

Några av bolagets större licensavtal löper ut till förnyelse under året.

Omedelbar riskexponering rör främst valutarisker i EUR och USD.

Moderföretaget

Moderföretagets totala intäkter i det andra kvartalet uppgick till 11,0 mkr (4,6 mkr). Det andra kvartalets intäkter har påverkats av att 20 kunder konverterat till Intelligence2day® till följd av förvärvet av tillgångar från Cipher. Kostnad sålda varor har i det andra kvartalet resultatförts med 6,9 mkr till följd av förvärvet av tillgångar från Cipher. Rörelseresultatet efter avskrivningar, EBITA, i det andra kvartalet uppgick -5,4 mkr (-1,4 mkr) och resultatet efter finansiella poster uppgick till -5,5 mkr  (-1,4 mkr).

Moderföretagets totala intäkter för det första halvåret 2023 uppgick till 16,2 mkr (10,2 mkr). Halvårets intäkter har påverkats av att 20 kunder konverterat till Intelligence2day® till följd av förvärvet av tillgångar från Cipher. Kostnad sålda varor har resultatförts med 6,9 mkr till följd av förvärvet av tillgångar från Cipher. Rörelseresultatet efter avskrivningar, EBITA, för årets första halvår uppgick till   -8,1 mkr (-1,6 mkr) och resultatet efter finansiella poster uppgick till -8,5 mkr (-1,6 mkr).

Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Väsentliga händelser under perioden april - juni 2023

• Medverkade och var sponsor på SCIP Intellicon 2023 i USA, världens största konferens för competitive intelligence.
  • Lanserade integration mellan SaaS-plattformen Intelligence2day® och Open AI:s generativa AI-teknik.
  • En person från Cipher, har anställts som Head of Customer Success, Nordamerika, med ansvar för alla nordamerikanska kunder.
  • Migrering av konverterade kunder, från av Cipher förvärvad kundbas, till Intelligence2day®.
  • I ett pressmeddelande den 10 maj 2023 kommunicerades att Comintelli framgångsrikt fullföljer förvärvet av kundbasen från Cipher.
  • På årsstämman den 24 maj 2023 nyvaldes Markko Vaarnas, som vice styrelseordförande.
  • Comintelli utnämndes till ”Strong Performer” i utvärdering av Market and Competitive Intelligence-plattformar av det oberoende IT-analysföretaget Forrester

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Christian Bjersér har utsetts till Senior Vice President, Global Customer Success, med särskilt ansvar att integrera och förnya K360 kunder och skapa ökat kundvärde.
  • Rania Botani har utsetts till Vice President, Product Development, och ny medlem i ledningsgruppen med ansvar för den fortsatta utvecklingen av SaaS-plattformen, Intelligence2day®.

VD har ordet: ”Comintelli tar stora kliv”

Inledning: Händelserikt kvartal

Andra kvartalet 2023 var ett av de mest händelserika vi någonsin upplevt, med flera betydande milstolpar:

• Framgångsrikt förvärv av K360:s kunder, vilket resulterade i ett stort antal nya kunder (hittills 20 stycken)
  • All migrering från K360 har skett till vår nya SaaS-plattform, vilket innebär att en större del av vår kundbas nu använder den nya plattformen.
  • Vårt viktigaste nyckeltal, årligen återkommande intäkter (ARR), har ökat med 35,6 % och nått 29,5 miljoner kronor.
  • Nykundsförsäljningen har stabiliserats med tillskottet av tre nya kunder samt en förbättrad säljpipeline.
  • Forrester har gett Intelligence2day® starkt erkännande genom att placera oss som en av de ledande plattformarna för Market and Competitive Intelligence (M&CI) i världen.

På kort tid har Comintelli tagit flera stora steg mot nästa nivå på vår tillväxtresa och har nu etablerat sig som en av de mest respekterade aktörerna inom mjukvara för Market and Competitive Intelligence (M&CI).

Omvärld och Marknad: Utsedd till ”Strong Performer” av Forrester

IT-analysföretaget Forrester utnämnde Comintelli till "Strong Performer" och en av de 14 mest betydande leverantörerna i sin marknadsrapport, "The Forrester Wave™: Market and Competitive Intelligence Platforms, Q2 2023."  Enligt Forrester Wave™-utvärderingen är Comintellis Intelligence2day® "ett bra val för organisationer inom snabbt föränderliga branscher för att stödja strategi, M&A, affärsutveckling och innovation."

Forrester skriver också om M&CI-marknaden i allmänhet och påpekar att: "Huvudfördelen med M&CI plattformar har varit att spara tid genom att erbjuda en integrerad, allt-i-ett-lösning för omvärldsanalys.

Försäljning förbättras och kundbasen ökar

Nykundsförsäljningen från den befintliga verksamheten har förbättrats under andra kvartalet med tre nya kunder. Samtidigt tappade vi tre mindre kunder med låg produktmatchning. Tillsammans med de 20 nya kunder från K360 betyder detta att totalt antal kunder ökade från 55 till 75. Denna 36%-iga ökning föranleder en förstärkt kundorganisation, vilket blir ett av våra huvudmål framöver.

Av denna anledning återvänder Christian Bjersér från tjänsten som VD för Comintell Inc. i USA för att axla rollen som SVP, Global Customer Success. Hans huvudsakliga ansvarområden blir att leda och utveckla vårt CS-team, göra oss ännu mer kundfokuserade samt säkerställa att vi skapar värde för kunderna som därmed förnyar och utökar sina licensprenumerationer.

Förvärv av konkurrenten Cipher K360

Även årets andra kvartal har till stor del präglats av förvärvet av den amerikanska konkurrenten Ciphers K360 plattform. Förvärvet har som sagt varit en framgång där en stor del av f.d. K360- kunderna valt att konvertera till Comintellis SaaS-plattform, Intelligence2day®.

I Delårsrapporten för det första kvartalet (24 maj 2023) estimerades total ARR-påverkan av förvärvad kundbas från Cipher under 2023 i spannet 7 - 9 mkr och den bedömningen kvarstår.

Plattformen Intelligence2day® är marknadsledande inom AI

Givet vårt starka fokus på AI-teknologi var det betydelsefullt att Forrester bekräftar vår position som en branschledare med en mycket konkurrenskraftig produkt, framför allt genom högsta möjliga  omdömen av våra 'AI-funktioner' och 'Visualisering och analys'.

Rania Botani har utsetts till Vice President, Product Development. Hon har varit anställd på Comintelli sedan 2015, initialt arbetade hon inom marknadsföring och sedermera inom front-end utveckling, Nu tar hon ansvar för produktutveckling av vår SaaS-plattform.

Sammanfattningsvis

Första halvåret 2023 har varit exceptionellt med stora förändringar på kort tid. Efter en period av hög tillväxt följer naturligtvis en viss konsolideringsperiod för att sammanfoga det nya med det befintliga. Detta gäller alla delar av företaget, från marknadsföring och kundsupport till produktutveckling, för att fortsätta skapa värde för våra kunder. Förvärvet av K360-kunder har gett oss många insikter som kommer att vara till nytta framöver.

Allt detta hade inte varit möjligt utan våra fantastiska medarbetare, och jag vill därför uttrycka en stor tacksamhet till alla på Comintelli! I detta arbete är jag särskilt tacksam för stödet från vår nya styrelseledamot, Markko Vaarnas, med gedigen erfarenhet av tillväxt inom B2B SaaS-verksamheter.

M&CI-marknaden är fortfarande i sin linda, och vi har mycket spännande framför oss!

Aktien

Bolaget är noterat på Spotlight Stock Market.

Kortnamn: COMINT

ISIN-kod: SE0011751569

Antal utestående aktier per rapportdatum: 8 948 332 (7 490 000).

Finansiell kalender

Delårsrapport för 2023 års andra kvartal offentliggjordes torsdagen den 24 augusti 2023.

Delårsrapport för 2023 års tredje kvartal offentliggörs onsdagen den 22 november 2023.

Bokslutskommuniké för 2023 offentliggörs tisdagen den 27 februari 2024.

Comintellis prisbelönta och AI-baserade plattform Intelligence2day® (www.intelligence2day.com) gör det möjligt för företag att samla in, analysera och utnyttja information om sin omvärld (exempelvis marknader, trender, kunder och konkurrenter). Intelligence2day® används av olika typer av företag och organisationer inom framförallt kemi, försäkring, hälsovård, telekommunikation, IT och tillverkningssektorerna. Exempel på kunder är internationella företag som AkzoNobel, Bayer, Dow Corteva, Ericsson, Essity, JD Irving, Owens Corning och Tetra Pak.