Comintelli: Delårsrapport januari - september 2023

Finansiell sammanfattning

Koncernen Comintelli, inklusive moderbolaget Comintelli AB, org. nr. 556593-4907, offentliggör härmed Delårsrapporten för perioden januari - september 2023.

VD har ordet: ”Vi befäster vår position”

Ett kvartal med fokus på att konsolidera våra styrkor

Vi är glada att kunna presentera en framgångsrik rapport för det tredje kvartalet. Våra årligen återkommande intäkter (ARR) har ökat till 29,9 miljoner kronor, och vi redovisar ett positivt rörelseresultat (EBITA) på 0,5 miljoner kronor under kvartalet.

Efter det händelserika andra kvartalet har vi under det tredje kvartalet arbetat aktivt med att stärka vår position och förbättra våra operativa processer. Vi har genomfört flera betydelsefulla initiativ, inklusive:

• Integration av Cipher's kundbas: Vi har framgångsrikt integrerat den förvärvade kundbasen från Cipher i vår SaaS-plattform, Intelligence2day®.
  • Konvertering av K360-kund: Vi har framgångsrikt konverterat ytterligare en K360-kund till vår plattform.
  • Förbättring av prestanda och skalbarhet: Vi har betydligt förbättrat prestandan och skalbarheten i vår SaaS-plattform för att möta ökande krav och förväntningar.
  • Ökad nykundsförsäljning: Vår nykundsförsäljning har ökat, särskilt till kunder med stark produktmatchning och högre genomsnittlig intäkt.
  • Positivt kassaflöde och stärkt kassa: Vi har genererat ett positivt kassaflöde under kvartalet och stärkt vår kassa vid utgången av det tredje kvartalet.
  • Ökad ARR i linje med kostnader: Våra årligen återkommande intäkter (ARR) har ökat till nivån 30 miljoner kronor, vilket motsvarar våra årliga kostnader.

Tydligare marknadspositionering

Vi har lanserat en ny sammanslagen  webbplats, www.comintelli.com, som integrerar både www.comintelli.com och www.intelligence2day.com. Denna webbplats är en central del av vår strategi för att stärka kännedomen om Comintelli, där vi medvetet tonar ned produktvarumärket Intelligence2day®. Genom denna förändring har vi tydliggjort våra styrkor och positionerar nu Comintelli som "The Market & Competitive Intelligence Platform for Future Prepared Companies".

De senaste månaderna har vi medverkat på ett flertal branschmässor och konferenser, bl. a. CiMi Con i Berlin samt SCIP Intellicon i Prag. Dessa evenemang har gett oss möjlighet att träffa befintliga kunder, potentiella kunder och partners och berätta om våra tjänster.

Vi är medvetna om att det råder fortsatt osäkerhet i omvärlden. Detta ökar behovet av M&CI, men kan samtidigt innebära att vissa kunder tvingas rationalisera. Vi är redo att möta dessa utmaningar och fortsätta att hjälpa våra kunder att fatta välgrundade beslut.

Försäljning fortsätter öka

Förvärvet av konkurrenten Cipher K360 är nu genomfört. Under årets tredje kvartal har ytterligare en K360 kund valt att konvertera till Intelligence2day®.  Tidigare estimat, 7 - 9 mkr, för total ARR-påverkan av förvärvad kundbas från Cipher kvarstår.

Vi fortsätter att se en positiv utveckling i nykundsförsäljningen. Under det tredje kvartalet vann vi totalt två nya kunder, båda med mycket god matchning till vårt erbjudande. Tack vare detta lyckas vi ta mer betalt för vårt erbjudande.

Sammantaget innebär detta att vi per sista september har en kundbas på 76 företag, varav en stor andel finns i Nordamerika.

En ny erfaren ”Head of Customer Support” har rekryterats för att säkerställa att vi kan ge våra kunder bästa möjliga service.

Framsteg inom generativ AI och strategisk migration till SaaS

Arbetet med nya funktioner baserade på generativ AI-teknik fortsätter med framgång, till stor del drivet av kundefterfrågan. För att accelerera utvecklingen av våra AI-funktioner har vi förstärkt vårt team med ytterligare systemutvecklare. Vi är övertygade om att AI har potential att revolutionera Market & Competitive Intelligence (M&CI)-branschen, och vår målsättning är att vara i framkant av denna teknologiska revolution.

Vårt strategiska beslut att migrera till en ny SaaS-plattform har visat sig vara av stor betydelse för Comintelli. Utan denna övergång skulle vi inte ha kunnat erbjuda de innovativa AI-funktioner som nu efterfrågas. Den nya SaaS-plattformen har inte bara möjliggjort implementeringen av avancerade funktioner, utan den har också resulterat i betydande effektivitets-, skal- och kostnadsfördelar.

Den nya SaaS-plattformen lanserades i början av 2021. Vid slutet av det tredje kvartalet är redan 57% (56% andra kvartalet) av kunderna och 46% (42% andra kvartalet) av ARR på nya SaaS-plattformen.

Sammanfattningsvis

Efter ett intensivt första halvår, fokuserade vi under tredje kvartalet på att stärka vår organisation och produkt. Vi är övertygade om att dessa investeringar kommer förbättra vår position på marknaden och öka vår tillväxtpotential. M&CI-marknaden är fortfarande i sin linda, och vi har mycket spännande framför oss.

Vi ser fram emot att bygga vidare på dessa framgångar och fortsätta leverera värde till våra kunder och aktieägare. Tack för ert förtroende och stöd!

Vi ser fram emot att fortsätta vår resa!

Kommentarer till resultat och finansiell ställning

Koncernen

Juli - september 2023

Intäkter

Koncernens totala intäkter uppgick till 8,1 mkr (6,8 mkr). Under det tredje kvartalet förnyades flera större kundavtal bl. a en av Bolagets största kunder. I början på 2023 förvärvades tillgångar från den amerikanska konkurrenten Cipher. Från den förvärvade kundbasen har i kvartalet en (1) ny kund konverterat till Intelligence2day®. I den befintliga verksamheten har två (2) nya kunder vunnits. En (1) kund har valt att avsluta sitt avtal.

Omkostnader och resultat

Rörelseresultatet efter avskrivningar, EBITA, uppgick till +0,5 mkr (+0,1 mkr). Lägre kostnader under sommarperioden har bidragit till det positiva rörelseresultatet. Rörliga ersättningar till följd av försäljnings- och implementeringsarbetet av förvärvet av tillgångar från Cipher har kostnadsförts med 0,4 mkr.

Valutakurseffekter i rörelseresultatet

Den svenska kronan har i kvartalet varit oförändrad mot dollarn och försvagats något mot euron. I kvartalet uppgick valutakurseffekterna av rörelsekaraktär totalt till -0,1 mkr (+0,8 mkr) varav +0,3 mkr (+0,8 mkr) valutakursvinster av rörelsekaraktär och -0,4 mkr (0,0 mkr) valutakursförluster av rörelsekaraktär. Valutakursvinsterna av rörelsekaraktär redovisas under Övriga rörelseintäkter och valutakursförlusterna av rörelsekaraktär redovisas under Övriga rörelsekostnader.

Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter

Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter var vid utgången av kvartalet 5,2 mkr att jämföra med 6,1 mkr vid helårsbokslutet 2022. Balansposten består mestadels av resultatförda, men ännu inte fakturerade intäkter, vilket är i enlighet med bolagets redovisningsprinciper för licensförsäljning. I linje med strategin att mer bli ett SaaS-bolag så tecknas färre avtal med löptider överstigande 12 månader.

Räntebärande skulder och eget kapital

Totala räntebärande skulder uppgick vid kvartalets utgång till 3,5 mkr (2,6 mkr). 1,2 mkr av de räntebärande skulderna hänförs till Almi Företagspartner Stockholm Sörmland AB och resterande 2,3 mkr till ett konsortium av aktieägare i samband med finansieringen av förvärvet av tillgångar från Cipher. Genom kvartalets positiva resultat efter finansiella poster, +0,4 mkr, ökar eget kapital i kvartalet från 6,0 mkr till 6,3 mkr.

Kassaflöde

Kassaflödet i kvartalet uppgick till +1,7 mkr (+5,5 mkr). Kundfordringarna har minskat med 3,1 mkr delvis genom kundinbetalningar från konverterade kunder hänfört till förvärvade tillgångar från Cipher. Netto 1,5 mkr har utbetalats som förvärvsköpeskilling för konverterade kunder hänfört till förvärvade tillgångar från Cipher. Amortering av räntebärande lån har gjorts med 0,3 mkr. Checkkrediten på 2,0 mkr är outnyttjad. Kassan uppgick till 1,9 mkr (5,9 mkr) vid kvartalets utgång.

Januari - september 2023

Intäkter

Koncernens totala intäkter för de tre första kvartalen 2023 uppgick till 23,4 mkr (17,0 mkr). Totalt 25 nya kunder vanns i perioden varav 21 från av Cipher förvärvad kundbas. Konverteringen av 21 kunder från av Cipher förvärvad kundbas har genererat 6,9 mkr i intäkter. Fyra nya kunder har vunnits i den befintliga verksamheten. Säljresurser har allokerats för att säkerställa realisering av förvärvet vilket påverkat övrig nykundsförsäljning. Tio kunder har avslutat sina avtal. Implementeringen av SaaS-strategin har medfört en restriktivare hållning till kundanpassningar och speciallösningar, vilket har medfört något högre churn än tidigare år.

Kostnad sålda varor/förvärvsköpeskilling

I perioden har 6,8 mkr resultatförts som kostnad sålda varor till följd av förvärvet av tillgångar från Cipher.

Bolaget förvärvade inga fortlöpande kundavtal för direkt överföring i Comintellis verksamhet. Istället förvärvades en ”kundlista” där respektive kund fick möjligheten att själva göra ett aktivt val om man ville teckna avtal för Comintellis produkt Intelligence2day® eller inte. Den ”kundlista” som Comintelli förvärvade tas inte upp i balansräkningen som en förvärvad tillgång. Istället kommer den köpeskilling som uppstår genom att kunder enskilt väljer att konvertera att resultatföras som kostnad sålda varor.

Förvärvsavtalet anger att köpeskillingen baseras på konverterat ARR-belopp. Resultatföring av kostnad sålda varor sker i takt med att intäkten för respektive konverterad kund har resultatförts, i enlighet med Bolagets redovisningsprinciper för intäkter. En förutsättning för att förvärvsköpeskilling skall utgå är att konverterad kund har tecknat avtal på minst tolv månader. Två av de 21 konverterade kunderna har tecknat avtal med kortare löptid än tolv månader. Förvärvsköpeskilling för dessa två kunder blir realitet om kunderna väljer att förlänga sina avtal.

Omkostnader och resultat

Rörelseresultatet efter avskrivningar, EBITA, uppgick till -7,4 mkr (-2,2 mkr). Perioden har präglats av realisering av förvärvet av tillgångar från Cipher vilket till största delen genomförts med organisationens egna resurser. Externa kostnader, bl. a juridiska tjänster, till följd av förvärvet uppskattas till 0,6 mkr. Rörliga ersättningar till följd av försäljnings- och implementeringsarbetet av förvärvet har kostnadsförts med 0,9 mkr.

Valutakurseffekter i rörelseresultatet

Den svenska kronan har i perioden försvagats både mot dollarn och euron. I perioden uppgick valutakurseffekterna av rörelsekaraktär totalt till +0,5 mkr (+1,3 mkr) varav +1,3 mkr (+1,6 mkr) valutakursvinster av rörelsekaraktär och -0,8 mkr (-0,3 mkr) valutakursförluster av rörelsekaraktär.

Kassaflöde

Kassaflödet i perioden uppgick till -5,0 mkr (+1,9 mkr). Hittillsvarande förvärvsköpeskilling på 6,8 mkr till följd av från Cipher förvärvad kundbas har i sin helhet betalats. Detta har skett dels genom förskottsbetalning i det första kvartalet dels genom betalning i det tredje kvartalet där avräkning gjorts mot en ackumulerad faktureringsfordran på säljaren Cipher. Förvärvet delfinansierades genom lån på 2,0 mkr från ett konsortium av befintliga aktieägare. Amortering av räntebärande lån har gjorts med 1,0 mkr. Checkkrediten på 2,0 mkr är outnyttjad. Kassan uppgick till 1,9 mkr (5,9 mkr) vid periodens utgång.

ARR (årligen återkommande intäkter)

Comintellis viktigaste nyckeltal ARR ökar till 29,9 mkr, motsvarande 35,8 %. Ökningen 35,8 % beräknas som ARR-värdet i september 2023 (29,9 mkr) jämfört med ARR-värdet i september 2022 (22,0 mkr).  Per det tredje kvartalet uppgick ny ARR till följd av förvärvad kundbas från Cipher till 7,0 mkr.

Från och med det andra kvartalet 2023 redovisas ARR i enlighet med en mer gängse ARR-definition för SaaS-bolag. Detta betyder att den senaste månadens repetitiva intäkter multipliceras med tolv för att få årsvärdet, ARR. Samtliga värden i diagrammet nedan är beräknade i enlighet med Bolagets nya ARR-definition.

SaaS-plattformen

Samtliga av de 21 konverterade kunderna från förvärvet av Cipher opereras på Bolagets SaaS-plattform. Genom det betydande tillskottet av kunder från förvärvet ökar andelen kunder som opereras på SaaS-plattformen till 57 % (41 % december 2022) och avtalsvolymen till 46 % (18 % december 2022). Större delen av Bolagets intäkter utgörs av återkommande intäkter, allt från prenumerationsavtal med tre månaders löptid till licensavtal med tre års löptid.

Moderföretaget

Moderföretagets totala intäkter i det tredje kvartalet uppgick till 8,1 mkr (6,4 mkr). Det tredje kvartalets intäkter har påverkats av att flera större kundavtal förnyats bl. a en av Bolagets största kunder. Rörliga ersättningar till följd av försäljnings- och implementeringsarbetet av förvärvet av tillgångar från Cipher har kostnadsförts med 0,4 mkr. Rörelseresultatet efter avskrivningar, EBITA, i det tredje kvartalet uppgick +0,3 mkr (+0,3 mkr) och resultatet efter finansiella poster uppgick till +0,2 mkr (+0,3 mkr).

Moderföretagets totala intäkter för de tre första kvartalen 2023 uppgick till 24,3 mkr (16,6 mkr). Periodens intäkter har påverkats av att 21 kunder konverterat till Intelligence2day® till följd av förvärvet av tillgångar från Cipher. Kostnad sålda varor har resultatförts med 6,8 mkr till följd av förvärvet av tillgångar från Cipher. Det ackumulerade rörelseresultatet efter avskrivningar, EBITA, uppgick till -7,8 mkr (-1,3 mkr) och resultatet efter finansiella poster uppgick till -8,3 mkr (-1,3 mkr).

Väsentliga risker

Det råder en betydande osäkerhet i omvärlden bl. a till följd av konflikten i Ukraina och Israel/Hamas-konflikten. Koncernen har ingen verksamhet varken i Ryssland, Ukraina eller i Israel med omnejd varför den direkta påverkan av konflikterna är begränsad. Utvecklingen följs dock noggrant i syfte att kunna kontrollera och begränsa eventuella negativa effekter för koncernen.

Några av bolagets större licensavtal löper ut till förnyelse under kommande kvartal.

Omedelbar riskexponering rör främst valutarisker i EUR och USD.

Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Väsentliga händelser under perioden juli - september 2023

• Christian Bjersér har utsetts till Senior Vice President, Global Customer Success, med särskilt ansvar att integrera och förnya K360-kunder och skapa ökat kundvärde.
  • Rania Botani har utsetts till Vice President, Product Development, och ny medlem i ledningsgruppen med ansvar för den fortsatta utvecklingen av SaaS-plattformen, Intelligence2day®.

Aktien

Bolaget är noterat på Spotlight Stock Market.

Kortnamn: COMINT

ISIN-kod: SE0011751569

Antal utestående aktier per rapportdatum: 8 948 332 (8 948 332).

Finansiell kalender

Bokslutskommuniké för 2023 offentliggörs tisdagen den 27 februari 2024.

Comintellis prisbelönta och AI-baserade plattform Intelligence2day® gör det möjligt för företag att samla in, analysera och utnyttja information om sin omvärld (exempelvis marknader, trender, kunder och konkurrenter). Intelligence2day® används av olika typer av företag och organisationer inom framförallt kemi, försäkring, hälsovård, telekommunikation, IT och tillverkningssektorerna. Exempel på kunder är internationella företag som AkzoNobel, Bayer, Dow Corteva, Ericsson, Essity, JD Irving, Owens Corning och Tetra Pak.