Comintelli: Delårsrapport januari-juni 2022

Finansiell sammanfattning

Koncernen Comintelli inklusive moderbolaget Comintelli AB, org. nr. 556593-4907, offentliggör härmed Delårsrapporten för perioden januari - juni 2022.

Kommentarer till resultat och finansiell ställning

Koncernen

April - juni 2022

Koncernens totala intäkter uppgick till 4,6 mkr (2,4 mkr). Under föregående års andra kvartal förföll väldigt få kundavtal till förlängning. Totalt fyra nya kunder anskaffades i perioden där flera har låga initiala värden och korta avtalsperioder. Under Övriga rörelseintäkter finns 0,4 mkr (0,2 mkr) hänförda till valutakursvinster av rörelsekaraktär.

Rörelseresultatet efter avskrivningar, EBITA, uppgick till -1,7 mkr (-3,4 mkr). Koncernen allokerar löpande mer resurser till generering av leads, marknadsföring, försäljning och infrastruktur för att kunna nå en skalbar tillväxt. Bland Övriga rörelsekostnader finns 0,1 mkr (0,4 mkr) hänförda till valutakursförluster av rörelsekaraktär.

Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter var vid utgången av det första kvartalet 2022 8,1 mkr och har under perioden minskat till 6,1 mkr. Balansposten består mestadels av resultatförda, men ännu inte fakturerade intäkter, vilket är i enlighet med bolagets redovisningsprinciper för licensförsäljning.

Kassaflödet uppgick i perioden till -3,0 mkr (-0,4 mkr), till följd av negativt rörelseresultat, amortering av lån samt ökat rörelsekapital och då främst kundfordringarna.

Totala räntebärande skulder uppgick vid periodens utgång till 2,9 mkr (3,9 mkr). Checkkrediten på 2,0 mkr är outnyttjad.

Koncernens ARR (årligen återkommande intäkter) ökade i perioden från 20,0 mkr till 20,7 mkr. ARR har den senaste tolvmånadersperioden ökat med 8,4 %. 2021 års anskaffning av 22 nya kunder samt nio nya kunder hittills i år slår nu igenom på ARR. Bortsett en större kund föregående sommar har alla koncernens större kunder valt att förlänga sina avtal under den senaste tolvmånadersperioden. För definition av ARR, se sid 17.

Januari – juni 2022

Koncernens totala intäkter för det första halvåret uppgick till 10,2 mkr (8,2 mkr), en ökning med c:a 25%. Totalt nio nya kunder anskaffades i perioden. Flera av nykundsavtalen har låga initiala värden och korta avtalsperioder, med hög framtida utvecklingspotential. Under Övriga rörelseintäkter finns 0,8 mkr (0,8 mkr) hänförda till valutakursvinster av rörelsekaraktär.

Rörelseresultatet efter avskrivningar, EBITA, för det första halvåret uppgick till -2,3 mkr (-2,8 mkr). Koncernen allokerar löpande mer resurser till generering av leads, marknadsföring, försäljning och infrastruktur för att kunna nå en skalbar tillväxt. Bland Övriga rörelsekostnader finns 0,3 mkr (0,5 mkr) hänförda till valutakursförluster av rörelsekaraktär.

Kassaflödet under det första halvåret uppgick till -3,6 mkr (+0,2 mkr), till följd av negativt rörelseresultat och amortering av lån.

Väsentliga risker och osäkerhetseffekter

Det råder en betydande osäkerhet i omvärlden till följd av konflikten i Ukraina. Koncernen har ingen verksamhet varken i Ryssland eller i Ukraina varför den direkta påverkan av konflikten är begränsad. Utvecklingen följs dock noggrant i syfte att kunna begränsa eventuella negativa effekter för koncernen.

Omedelbar riskexponering rör främst valutarisker i EUR och USD.

Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Moderföretaget

Moderföretagets totala intäkter i det andra kvartalet uppgick till 4,6 mkr (2,3 mkr). Periodens rörelseresultat efter avskrivningar, EBITA, uppgick till -1,4 mkr (-2,9 mkr). Bolaget allokerar löpande mer resurser till generering av leads, marknadsföring, försäljning och infrastruktur för att kunna nå en skalbar tillväxt.

Ackumulerade totala intäkter för moderföretaget uppgick till 10,2 mkr (8,1 mkr). Ackumulerat rörelseresultat efter avskrivningar, EBITA, uppgick till -1,6 mkr (-2,0 mkr). Bolaget allokerar löpande mer resurser till generering av leads, marknadsföring, försäljning och infrastruktur för att kunna nå en skalbar tillväxt.

Riktad nyemission

Den riktade nyemission om 1 458 332 aktier som beslutades av styrelsen den 22 juni 2022 godkändes av en extra bolagsstämma den 12 juli 2022. Motivet med den riktade nyemissionen är att realisera strategiska initiativ inom sälj och marknadsföring. Nyemissionen riktades till investerarna Augvest AB och CapMate AB samt till de ledande befattningshavarna Jesper Ejdling Martell, Anders Thulin och Christian Bjersér.

Genom den riktade nyemissionen ökar antalet aktier och röster med 1 458 332, från 7 490 000 till 8 948 332. Aktiekapitalet ökar genom den riktade nyemissionen med 131 249,88 kr, från 674 100 kr till 805 349,88 kr, motsvarande en utspädning 16,30 % av antalet aktier och röster i bolaget. De nya aktierna registrerades av Bolagsverket i juli 2022 och har därmed ingen påverkan på det andra kvartalets rapportering.

Teckningskursen i den riktade nyemissionen uppgick till 2,40 kr per aktie motsvarande en premie om ca 10,75 % till den volymriktade genomsnittskursen för bolagets aktier de senaste tio handelsdagarna. Genom den riktade nyemissionen tillfördes bolaget i juli 2022 3,5 mkr före emissionskostnader (som uppgick till drygt 0,1 mkr).

Väsentliga händelser under perioden april - juni 2022

• Styrelsen beslutade, villkorat av godkännande vid extra bolagstämma, om en riktad nyemission om högst 1 458 332 aktier.
  • I april medverkade bolaget med en monter på den största branschmässan SCIP Intellicon i Minneapolis, USA.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• En extra bolagsstämma beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om en riktad nyemission om högst 1 458 332 aktier.
  • Genom den riktade nyemissionen tillfördes bolaget 3,5 mkr före emissionskostnader, som uppgick till drygt 0,1 mkr.
  • Gustav Olsson har rekryterats som ny CFO och startar i september.

Inledning

Nettoomsättningen under årets andra kvartal ökade till 4,3 mkr (2,2 mkr). ARR (årligen återkommande intäkter) ökade från 20,0 mkr till 20,7 mkr. ARR har den senaste tolvmånadersperioden ökat med 8,4%, vilket är ett tecken på att tillväxten har tagit fart.

Marknaden

Osäkerheten i omvärlden medför att relevant information och insikter om omvärlden blir viktigare än någonsin tidigare. Marknadsförutsättningarna och kundpotentialen för Intelligence2day® bedöms därför som mycket god framöver.

Vi är stolta över att vår Intelligence2day plattform är en av få som fått högt betyg av både Gartner och Forrester och ser en fortsatt positiv utveckling för hela vår målmarknad samtidigt som vår marknadsposition stärks.

Strategi för tillväxt

Jag kan med stor tillfredställelse konstatera att bolaget under juli månad erhöll ca 3,4 mkr netto från vår riktade nyemission. En riktad nyemission möjliggjorde en tids- och kostnadseffektiv kapitalanskaffning och säkerställer att vi kan bibehålla tempot i våra pågående strategiska investeringar.

Vi ser att våra fokuserade investeringar redan ger utdelning i form av ökad tillväxt. Det uppmuntrar till fortsatta offensiva satsningar under hösten. Detta inkluderar bl. a en effektivare nykundsanskaffning genom trimmade sälj- och marknadsföringssatsningar, kundfokusering mot utvalda geografiska marknader och satsning på nya affärssegment.

Nykundsförsäljning

Totalt fyra nya kunder anskaffades under det andra kvartalet och bland dessa vill jag nämna flera IT och telekom bolag där vår kunskap om branschen och källor varit en avgörande faktor. Under första halvåret vann vi nio nya kunder och ser stor potential att ytterligare öka antalet nya kunder under andra halvåret.

Under kvartalet inleddes en ökad satsning på vårt internationella partnernätverk för att ytterligare öka skalbarheten i vår verksamhet.

Fortsatt marknadsfokusering

För första gången på nästan tre år deltog vi på plats i den största branschmässan SCIP Intellicon i Minneapolis, USA, i slutet av april. I maj höll vi tillsammans med Kairos Future en mycket uppskattad nätverksträff på temat ”Krisberedskap och Totalförsvar” med Försvarshögskolan som inbjudna talare (läs mer här: https://intelligence2day.com/competitive-intelligence-crisis-preparedness-and-total-defense/).

Innan pandemin var fysiska events en av de främsta källorna till kundkontakter, partnernätverk och nya leads, så det var glädjande att dessa är tillbaka igen.

Ökade intäkter från befintliga kunder

Churn är fortsatt på en låg nivå vilket skapar repetitiva avtalsintäkter som är en stark grund att stå på för den fortsatta tillväxten. Här vill jag framhålla flera förlängningar av befintliga kundavtal med löptider överstigande tolv månader; dels med ett av världens största läkemedelsbolag, dels med ett större amerikanskt Fintech-bolag.

Tillsammans med kundnöjdhet är ARR Comintellis viktigaste nyckeltal där ARR visar bolagets årligen återkommande intäkter. Eftersom kunderna tenderar att stanna länge med Comintelli har varje ny krona för ARR ett högt värde för bolaget.

Produktutveckling

Migrationen av befintliga kunder till den nya SaaS plattformen fortgår enligt plan. Arbetet med att förbättra vår nya leveransplattform fortsätter, framför allt inom användargränssnitt (UX/UI). Vi jobbar också vidare med att integrera fler nyhets och informationskällor för att kunna erbjuda kunder helhetslösningar.

Sammanfattningsvis

Nyligen har flera viktiga rekryteringar genomförts inom sälj och customer success samt CFO, vilket skapar förutsättningar för att fortsätta vår tillväxtresa.

Jag vill avslutningsvis välkomna våra nyrekryterade kollegor som börjar nu till hösten, samt rikta ett stort tack till alla medarbetare för ett strålande arbete under våren!

Aktien

Bolaget är noterat på Spotlight Stock Market.

Kortnamn: COMINT

ISIN-kod: SE0011751569

Antal utestående aktier per rapportdatum: 7 490 000 (7 490 000).

Finansiell kalender

Delårsrapport för 2022 års tredje kvartal offentliggörs onsdagen den 23 november 2022.

Bokslutskommuniké för 2022 offentliggörs torsdagen den 23 februari 2023.

Comintelli (www.comintelli.com) är ett svenskt mjukvaruföretag som grundades 1999 som en spin-off från Ericsson. Bolaget har utvecklat och licensierar ut en molnbaserad tjänst (s.k. Software as a Service, SaaS) för omvärldsbevakning och -analys kallad Intelligence2day® (www.intelligence2day.com).

Intelligence2day® används idag av såväl mindre företag som större globala organisationer. Dessa kunder använder tjänsten för att lättare navigera i, och skapa mening och insikter ur, en allt snabbare växande informationsmängd. Information som ofta är ostrukturerad och härleds från ett stort antal informationskällor.