Comintelli börjar mäta Årligen Återkommande Intäkter (ARR)

Comintelli arbetar, som tidigare meddelats, enligt en s.k. hybridmodell med både en betydande andel kunder med traditionella licensavtal och samtidigt en växande andel kunder med prenumerationsavtal med kortare bindningstid (jämförbart med SaaS; Software as a Service).

Redovisningsprincipen för licensavtalen är att licensintäkten för hela licensperioden redovisas i resultaträkningen när avtal signeras med kund och leverans skett. Intäkterna periodiseras alltså inte över avtalstiden. Om t ex ett tvåårsavtal tecknades 1 juli 2018 intäktsfördes hela licensintäkten vid den tidpunkten direkt i resultaträkningen. Beroende på timingen av större förnyelser av licensavtal och nya större licensavtal kan denna redovisningsprincip medföra betydande kvartalssvängningar.

Som ett ytterligare steg in i prenumerationsekonomi har bolaget haft för avsikt att förtydliga den underliggande prenumerationstillväxten och rapportera både finansiella såväl som kommersiella nyckeltal.

Comintelli har valt det kommersiella nyckeltalet ARR (Annual Recurring Revenues; ”årligen återkommande intäkter”) som det mest lämpade för att tydliggöra den underliggande tillväxten. ARR visar den årliga tillväxten av återkommande intäkter där varje angivet värde i grafen nedan avser den senaste tolvmånadersperioden. De återkommande intäkter som medtagits är (i) licensavtal, (ii) maintenance (underhåll) samt (iii) SaaS-jämförbara prenumerationsintäkter. De intäkter som inte är återkommande och därmed exkluderade är (i) engångsintäkter för tjänster samt (ii) kunders engångsutköp av licensen.

I ARR-beräkningarna fördelas licensintäkterna under hela avtalets livslängd. Detta innebär t.ex. att licensintäkten fördelas med 1/24 per månad i perioden juli 2018 till och med juni 2020. På motsvarande sätt har bolagets övriga återkommande intäkter (maintenance/underhåll och SaaS-jämförbara intäkter) hanterats.

Successivt har en allt högre andel av Bolagets omsättning fallit inom ramen för återkommande intäkter. Detta beroende på färre större engångsprojekt, färre engångsutköp av licenser och fler prenumerationsavtal. För bolaget skapar denna bas av återkommande intäkter en ökad framtidssäkerhet, även om det kan medföra att de redovisade intäkterna på kort sikt kan uppfattas stagnera. I takt med skiftet i affärsmodell från licensavtal till prenumerationsavtal kommer skillnaden minska mellan intäkterna i den finansiella rapporteringen och för det kommersiella nyckeltalet ARR.

Bolaget avser inte att kommunicera prognosvärden för ARR. Däremot kommer ARR att kommuniceras i respektive delårsrapport och då fortlöpande addera den senast inträffade tolvmånadersperioden. Nästa tillfälle blir därmed Bokslutskommunikén som offentliggörs den 25 februari 2020.

Comintelli’s ARR för Q3 2019 är 16,2 mkr och utgör summan av de återkommande intäkterna under tolvmånadersperioden oktober 2018 till september 2019.

Grafen nedan visar utvecklingen av Comintelli’s ARR för de senaste 8 kvartalen.

Comintelli (www.comintelli.com) är ett svenskt mjukvaruföretag som grundades 1999 som en spin-off från Ericsson. Bolaget har utvecklat och licensierar ut en molnbaserad tjänst för omvärldsbevakning och -analys kallad Intelligence2day® (www.intelligence2day.com).

För mer information, vänligen kontakta:

Jesper Martell

VD, Comintelli