Comintellis migrering till SaaS fortsätter

Comintellis migrering av befintliga kunder till den nya SaaS-plattformen Intelligence2day® fortsätter enligt plan. Vid slutet av det tredje kvartalet 2023 var 57 % av kunderna (41% december 2022) och 46 % av ARR (18% december 2022) på den nya plattformen. Detta arbete kommer accelerera under kommande 12 månader.

"Den nya SaaS-plattformen har stor betydelse för Comintelli", säger Jesper Martell, vd på Comintelli. "Den har inte bara möjliggjort implementeringen av avancerade AI-funktioner, utan har också resulterat i betydande effektivitets-, skal- och kostnadsfördelar, både för Comintelli och våra kunder."

Implementeringen av SaaS-strategin kommer att leda till en högre churn än tidigare år, eftersom en restriktivare hållning till kundanpassningar tillämpas.

"Implementeringen av SaaS strategin kan medföra kortsiktiga minskningar av ARR, men vår strategi ligger fast eftersom vi är övertygade om de långsiktiga fördelarna med SaaS-modellen", säger Jesper Martell. "Vi har bland annat investerat i vår Customer Success-organisation för att kunna ge bättre service till kunderna."

Under det tredje kvartalet förnyade en av bolagets större kunder sitt avtal och migrerade i samband med det till SaaS-plattformen. En annan av bolagets större kunder har dock under fjärde kvartalet valt att inte förlänga och flytta till SaaS, vilket kommer innebära en minskning av ARR med 2,8 mkr.

All nyförsäljning sker till den nya SaaS-plattformen. Nyförsäljningen under fjärde kvartalet har varit bättre än förväntad. Sex nya kunder har hittills vunnits, varav ytterligare två som valt att migrera från Cipher K360. För fjärde kvartalet beräknas nyförsäljningen därför öka ARR med cirka 2,2 mkr. Denna nyförsäljning kompenserar nästan bortfallet i ARR från den större kund som valt att inte förlänga och flytta till SaaS-plattformen.

Comintellis Bokslutskommuniké för 2023 offentliggörs tisdagen den 27 februari 2024.

Comintellis prisbelönta och AI-baserade plattform Intelligence2day® gör det möjligt för företag att samla in, analysera och utnyttja information om sin omvärld (exempelvis marknader, trender, kunder och konkurrenter). Intelligence2day® används av olika typer av företag och organisationer inom framförallt kemi, försäkring, hälsovård, telekommunikation, IT och tillverkningssektorerna. Exempel på kunder är internationella företag som AkzoNobel, Bayer, Dow Corteva, Ericsson, Essity, JD Irving, Owens Corning och Tetra Pak.