Delårsrapport januari – september 2020

Comintelli-AB-Delårsrapport-Q3-2020-17-november-2020

Finansiell sammanfattning

1) Eget kapital i relation till balansomslutningen.
2) Nyckeltalet har beräknats utifrån antalet aktier vid periodens utgång; 7 490 000 både september 2020 och september 2019.

Kommentarer till bolagets resultat och finansiella ställning

Rörelseresultatet efter avskrivningar, EBITA, uppgick i det tredje kvartalet till +3,8 mkr (+1,2 mkr). Bland ”Övriga rörelsekostnader” finns 0,6 mkr (0,1 mkr) hänförda till valutakursförluster av rörelsekaraktär. Rörelseresultatet har påverkats positivt av det i juni kommunicerade förlängda och utökade licensavtalet med en befintlig kund med ett totalt intäktsfört ordervärde på nivån 7 mkr. Bolagets kostnadsnivå har reducerats med 1,2 mkr jämfört med motsvarande kvartal föregående år.

Intelligence2day® erbjuds som renodlad prenumerationstjänst (SaaS). I syfte att nå effektiv uppskalning utvecklas en ny IT-infrastruktur för SaaS. Balansering av utvecklingskostnader har i det tredje kvartalet gjorts med 0,3 mkr (ackumulerat 2020, 0,9 mkr) och är att hänföra till anställda medarbetare.

Som en del av bolagets omställningsarbete har bolaget tagit del av relevanta delar av de statliga stödpaketen till följd av coronapandemin. Under det tredje kvartalet utbetalades ett brygglån på 2,0 mkr från statliga Almi.

Balansposten ”Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter” har från det andra kvartalet 2020 ökat från 10,1 mkr till 15,7 mkr. Ökningen är främst hänförd till det tidigare kommunicerade förlängda och utökade licensavtalet med en befintlig kund. Balansposten består mestadels av resultatförda men ännu inte fakturerade intäkter vilket är i enlighet med bolagets redovisningsprinciper för licensförsäljning.

Kassaflödet under årets tredje kvartal blev +2,6 mkr (+0,4 mkr). Ett positivt rörelseresultat tillsammans med utbetalning av ett brygglån från Almi har bidragit till det positiva kassaflödet. Totala räntebärande skulder uppgick vid det tredje kvartalets utgång till 4,4 mkr (2,4 mkr). Den checkkredit på 2,0 mkr som Bolaget erhöll under årets första kvartal är per 30 september 2020 outnyttjad.

Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Bolagets ARR (årligen återkommande intäkter) ökade i det tredje kvartalet från 18,2 mkr till 18,5 mkr. För definition av ARR, se sid 13.

Comintelli ökar årligen återkommande intäkter (ARR) till 18,5 mkr.

Väsentliga händelser under perioden april - september 2020

• Det beviljade brygglånet från statliga Almi på 2,0 mkr utbetalades under perioden.

• Det tidigare kommunicerade förlängda och utökade licensavtalet med befintlig kund med ett totalt ordervärde på nivån 7 mkr har intäktsförts. Detta i samband med att tidigare licensavtal löpte ut under september.
  • Ett strategiskt partnerskapsavtal har tecknats med SVP Deutschland för distribution på den tyska marknaden.
  • Comintelli lanserade en ny SaaS-version av Intelligence2day® med en uppdaterad prenumerationsbaserad prismodell.
  • En ny version av Intelligence2day® lanserades med kraftfulla AI-baserade (Artificiell Intelligens) funktioner som använder s.k. machine learning teknologi.
  • Omställningen till digital marknadsföring och försäljning har fortsatt under perioden.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• Comintellis amerikanska dotterbolag har förstärkt sin försäljningsorganisation genom anställning av en senior säljare inom nyförsäljning, merförsäljning befintliga kunder samt med ansvar för stora kundkonton.

Nettoomsättning och resultat

Bolagets nettoomsättning uppgick under årets tredje kvartal till 8,0 mkr, vilket är 23 % högre än motsvarande period föregående år (6,5 mkr.) Rörelseresultatet efter avskrivningar, EBITA, uppgick i kvartalet till +3,8 mkr att jämföra med +1,2 mkr motsvarande period föregående år. Både kvartalets nettoomsättning och resultat har påverkats positivt av ett förlängt och utökat kundavtal med ett totalt intäktsfört ordervärde på nivån 7 mkr.

Bolagets ARR (Annual Recurring Revenues; ”årligen återkommande intäkter”) för årets tredje kvartal ökar från 18,2 mkr vid utgången av årets andra kvartal till 18,5 mkr. ARR är ett lämpligt nyckeltal för att tydliggöra den underliggande tillväxten och ett ytterligare steg in i prenumerationsekonomin.

Under de två senaste kvartalen har vi genomfört ett omfattande omställningsarbete för att anpassa verksamheten till de nya förutsättningarna. Kostnadsreduktioner, som exempelvis halverade lokalkostnader, har och kommer ge resultatförbättringar. Bolaget har också tagit del av relevanta statliga stödpaket. Redan innan coronapandemin var vi till stora delar digitaliserade och vana att arbeta och leverera på distans. Omställningen till ett helt digitaliserat bolag har påskyndats på ett smidigt sätt med både digital marknadsföring och försäljning.

I dessa oförutsägbara tider kan jag konstatera att vi lyckats behålla vår omsättning och dessutom är lönsamma samt har ett positivt kassaflöde.

Osäkerhet i omvärlden ökar behovet av Intelligence2day®

Intelligence2day® är en insiktsmotor som hanterar stora mängder ostrukturerad information. Informationen omvandlas till avancerad omvärldsbevakning- och analys för beslutsfattande. På grund av den rådande coronapandemin påverkas omvärlden i grunden med stora marknadsförändringar som följd.

På kort sikt innebär detta att företag blir försiktigare, vilket vi märkt i kunders beslutsprocesser på senare tid. På längre sikt bedömer vi att efterfrågan på verktyg för omvärldsbevakning och -analys kommer att öka i takt med behovet av att vara bättre förberedda på omvärldsförändringar. Detta gynnar Comintelli på sikt och ger oss goda förutsättningar att öka försäljningen av Intelligence2day®.

Vägen framåt stavas fokus

Vi kraftsamlar och fokuserar våra resurser ännu tydligare mot de områden där vi redan är starka. Ett flertal initiativ är påbörjade för att stödja vår fortsatta tillväxtresa:

Nyutvecklade AI-baserade analysfunktioner
Vi har utvecklat en ny plattform för prenumerationstjänster (SaaS) där en prenumerationsbaserad prismodell erbjuds. Denna plattform gör Intelligence2day® mer tillgängligt och flexibelt för kunderna. Vidare skapar den nya infrastrukturen redan nu en effektivare och mer skalbar leveransplattform med kostnadsfördelar.

Den nyligen presenterade nya versionen av Intelligence2day® lanserades med kraftfulla AI-baserade (Artificiell Intelligens) funktioner som använder s.k. machine learning teknologi. Möjligheterna till avancerad dataanalys har förbättrats vilket hjälper våra kunder att bli mer konkurrenskraftiga.

Kundfokus och fortsatt satsning på Nordamerika
Under 2019 etablerades ett försäljningskontor i Chicago, USA, med ansvaret för den nordamerikanska marknaden. Under det senaste året har USA haft snabbast tillväxt. Nyligen förstärkte Comintelli Inc. också sin försäljningsorganisation genom anställning av en erfaren säljare, Jeff Mansfield.

Den tyska marknaden har också växt och bedöms vara mycket intressant. I somras tecknades därför ett strategiskt partnerskapsavtal med SVP Deutschland för ökad bearbetning och leads generering.

Med syftet att skapa ytterligare kundvärden och affärer fokuserar vi marknadsföring och försäljning på ett färre antal kundsegment.

Digital marknadsföring och försäljning
Inom marknadsföring och försäljning fortgår omställningsarbetet med att ställa om till digitala kundprocesser. Bolagets webbsidor är under uppdatering för att öka vår synlighet och besöksfrekvens i syfte att generera fler leads. Branschevent som tidigare genomfördes med fysisk närvaro börjar hitta nya digitala format vilket skapar en ytterligare försäljningskanal. Under november deltar Comintelli på SCIP IntelliCon Virtual, ett digitalt branschevent inom avancerad omvärldsbevakning- och analys.

Det råder stor osäkerhet i omvärlden vilket på sikt torde öka behovet av omvärldsanalys. Med en nyutvecklad Intelligence2day® plattform, en stabil kundbas och digitaliserad marknadsföring ser jag med tillförsikt fram emot att genomföra de tillväxtfrämjande initiativ vi beslutat. Min bedömning är att Comintelli har goda möjligheter att flytta fram sina positioner på en växande marknad.

Med vänlig hälsning,
Jesper Martell
VD Comintelli AB

Finansiell kalender

Bokslutskommuniké för 2020 offentliggörs tisdagen den 23 februari 2021.

Comintelli-AB-Delårsrapport-Q3-2020-17-november-2020

Taggar: