• Comma/

Avanza puttar ner IKEA från tronen – Sveriges högst och lägst ansedda företag 2021

Report this content

IKEA har i flera år varit Sveriges högst ansedda företag. Nu har sparplattformen Avanza övertagit tronen. Det visar den senaste Reputation&Trust-undersökningen som avslöjar hur svenska folket rankar företags anseende och hur mycket man litar på dem. I botten med lägst anseende och under godkänt hamnar Attendo, PostNord, Ryanair och Kronfågel.

Både IKEA och Spotify, förra årets etta och tvåa, har under 2021 ökat sitt anseende jämfört med tidigare mätningar. IKEA har ökat från det redan starka snittbetyget 4,05 till 4,18 och Spotify har gått från 3,93 till 4,05. Men trots att de rankas som ”Mycket bra” av svenska folket blir de ändå omkörda av Avanza som hamnar i topp med det imponerande höga betyget 4,19 (på skalan 1-5).

Efter topptrion hamnar Systembolaget på plats fyra med snittet 3,99, en plats lägre än förra året, och därefter ett kluster av företag. Utöver Avanza är Tesla enda nykomlingen av företagen som placerade sig i tio-i topp.

– Vi ser att de senaste årens starka ekonomiska tillväxt och börshype påverkat resultatet på två sätt: dels att Avanza nu kommer in på listan, när aktier och sparande är i fokus, dels att uppfattningen om hur finansiellt framgångsrika bolagen generellt är har stärkts vilket påverkat snittbetygen positivt. Att Avanza sen får så högt betyg i samtliga dimensioner är imponerande, säger Ingrid Landahl, kommunikationsbyrån Commas grundare.

En bättre framtid driver oss
– Sparintresset, den nära dialogen med våra kunder och vårt fokus på att göra det som är bäst för dem gör att fler fått upp ögonen för oss. En bättre framtid för fler genom rätt förutsättningar för sparande är det som driver oss. Vi är oerhört stolta över denna fantastiska utnämning, säger Rikard Josefson, VD Avanza.

Bland de tio lägst rankade företagen finns fem nykomlingar utspridda, Telia och Amazon som båda får betyget ”Godkänt”, Shell som knappt får ”Godkänt” samt Kronfågel som får betyget ”Dåligt” och Attendo som betygssätt som ”Mycket dåligt”.

– Första steget i datainsamlingen gjordes i juni strax efter att både Attendo och Kronfågel synts i negativa artiklar vilket förmodligen bidrog till att de hamnade på listan. Men betygssättningen har skett under hösten vilket också visar att den negativa uppfattningen finns kvar. Vi ser också att intressentstödet för dessa två ligger ännu lägre vilket påverkar saker som försäljning, möjligheten att rekrytera och att locka investorer. Det blir helt enkelt svårare och dyrare att driva verksamheten med lågt anseende, säger Ingrid Landahl och fortsätter:

– Spotify ligger bra till i denna undersökning där betygen sattes under hösten. Det har ju hänt en del sedan dess, och om den senaste tidens turbulens lämnat bestående avtryck kommer det att synas i nästa mätning.

Om Reputation&Trust
Reputation&Trust är en metod för att mäta och analysera uppfattningen om en organisations anseende och hur detta påverkar intressenternas beteende. Bakom mätningen står kommunikationsbyrån Comma och det finska analysföretaget T-Media som gjort mätningar i elva år i fler än 40 länder. I årets mätning har 2 785 svenskar rankat företags anseende i åtta olika dimensioner, bland annat hur de värderar företagens ledarskap, innovationsförmåga och ansvarsfullhet. De företag som rankas är de som svenskarna nämner top-of-mind, det vill säga vilka som de spontant kommer att tänka på med högt eller lågt anseende.

Respondenterna får även svara på frågor om de litar på företagen och om de bland annat skulle köpa deras produkter och tjänster, investera i dem eller söka jobb hos dem. Därmed kan även sambandet mellan anseendet och intressentstödet mätas.

Mätningen har utförts i två steg. Första steget utfördes i juni 2021 då en webbpanel namngav de företag som de tycker har högst respektive lägst anseende i Sverige. I oktober fick panelen svara på mer detaljerade frågor och poängsätta de trettio företag som fått flest röster. Därefter sorterades de bolag med högst respektive lägst poäng ut till listan. Ett resultat över 4 bedöms som mycket bra, över 3,5 som bra och under 3 som ett dåligt resultat. Topplistan inkluderar de tio med högst anseende och lägst anseende. Topp-listan presenteras årligen.

Läs mer om Reputation&Trust: https://reputationandtrust.com/

Läs om förra årets lista: Här är Sveriges högst och lägst ansedda företag 2020

För mer information, kontakta:
Ingrid Landahl, grundare av Comma                                Jan Strand, partner
e-post:
ingrid@comma.se                                                 e-post: jan@comma.se
telefon: +46-706 573 334                                                  telefon: +46-707 106 979

Taggar: