• Comma/

IKEA tillbaka på tronen, Shein tar bottenplatsen – Sveriges högst och lägst ansedda företag 2022

Report this content

IKEA är tillbaka på tronen för Sveriges högst ansedda företag. Förra året gjorde nätbanken Avanza ett gästspel i toppen men i år lyckas de inte få tillräckligt med röster för att kvala in. Det visar den senaste Reputation&Trust-undersökningen som avslöjar hur svenska folket rankar företags anseende och hur mycket man litar på dem. I botten med lägst anseende hamnar en nykomling – den kinesiska modejätten Shein.

Även om IKEA minskade sitt anseende något under 2022 så är de tillbaka på förstaplatsen och är det enda företaget med över fyra i snitt. Avanza, som körde om dem förra året, fick inte tillräckligt många röster för att kvala in i årets top-of-mind-mätning, förmodligen en följdeffekt av minskat intresse för investeringar när börsen rasat. Spotify har också tappat lite i av sitt anseende men hamnar ändå på en andraplats.

Årets två raketer är Google, som avancerar från plats nio till plats tre, och Scania som har avancerat från tionde plats och hamnar på en delad fjärdeplats med Systembolaget. Att de klättrar på listan beror både på att de höjt sina betyg och att övriga bolag har tappat, främst till följd av sämre konjunktur och mer osäkerhet. Nya in på tio-i-topp är ABB som hamnar på en nionde plats.

Viktigast hur företag behandlar medarbetare
– Det är intressant att både ABB och Scania nämns spontant och ökar i anseende i en mätning hos allmänheten trots att de verkar inom B2B. Vi ser att den faktor som svenska folket rankar som viktigast i år är hur företagen behandlar sina medarbetare, och det kan möjligen vara en faktor som också bidrar till att man spontant nämner dessa två stora och stabila arbetsgivare i en osäker tid. Det krävs mer av företagen för att få höga betyg i alla dimensioner i sämre tider, säger Ingrid Landahl, kommunikationsbyrån Commas grundare.

Bland de tio lägst rankade företagen finns fyra nykomlingar: Swedbank och Vattenfall har betyget knappt godkänt det vill säga ett snitt strax över tre, SJ ligger strax under tre medan Shein för första gången dyker upp i mätningen och kliver rakt in på den absoluta bottenplatsen med betyg 2,24.

– Att Swedbank halkar ned igen bland de tio sämsta kan bero på processen mot Bonnesen under hösten, SJ:s anseende påverkas förstås av det tågkaos som präglat året medan det för Vattenfall förmodligen handlar om energikris och det höga elpriset. Sheins bottenplacering med ett snitt på 2,24, vilket är det lägsta betyget någonsin i vår mätning, innebär att de kommer att ha det tufft på den svenska marknaden, säger Ingrid Landahl och fortsätter:

– Ett lågt anseende påverkar faktorer som försäljning, möjligheten att rekrytera och att locka investorer. Det blir helt enkelt svårare och dyrare att driva verksamhet.

Reputation&Trust är en metod för att mäta och analysera uppfattningen om en organisations anseende och hur detta påverkar intressenternas beteende. Bakom mätningen står kommunikationsbyrån Comma och det finska analysföretaget T-Media som gjort mätningar i femton år i fler än 40 länder. I årets mätning har 3 755 svenskar rankat företags anseende i åtta olika dimensioner, bland annat hur de värderar företagens ledarskap, innovationsförmåga och ansvarsfullhet. De företag som rankas är de som svenskarna nämner top-of-mind, det vill säga vilka som de spontant kommer att tänka på med högt eller lågt anseende.

Respondenterna får även svara på frågor om de litar på företagen och om de skulle köpa deras produkter och tjänster, rekommendera dem, investera i dem eller söka jobb hos dem. Därmed kan även sambandet mellan anseendet och företagens förutsättningar att verka på marknaden mätas.

Källa: T-Media Reputation&Trust 2022.
Undersökningen har utförts i två steg. Första steget i augusti 2022 då en webbpanel av ungefär 1000 personer spontant fick nämna två företag som de anser har högt respektive lågt anseende. Under oktober-november undersöktes de trettio företag som fått flest röster och 3 755  respondenter deltog i att poängsätta bolagens anseende. Ett resultat över 4 bedöms som mycket bra, över 3,5 som bra och under 3 som ett dåligt resultat. Topplistan inkluderar de tio med högst anseende och lägst anseende. Topp-listan presenteras årligen och detta är den fjärde i ordningen.

Läs mer om Reputation&Trust: https://reputationandtrust.com/
Läs om förra årets lista: Här är Sveriges högst och lägst ansedda företag 2021

För mer information kontakta:
Jan Strand, partner, Comma
jan@comma.se