”Många bäckar små till ett helt förnybart energisystem” - EnBW växer i Dalarna

Det gäller att satsa  på alla delar av värdekedjan för att uppnå ett 100% förnybart energisystem. Och att kunna ta vara på både stora och små chanser. Så säger Mads Miltersen vars EnBW Sverige nu ökar sin andel i vindparken Hedbodberget. Sedan tidigare äger företaget fem turbiner här med en total effekt på 10 MW.

För bara några veckor sedan tecknade halländska vindkraftföretaget EnBW avtal för ett så kallat greenfieldprojekt i södra Sverige och elområde 4. Enligt VD:n Mads Miltersen ett typiskt EnBW-projekt: ”Vi är duktiga på att ta hand om hela värdekedjan, från projektering till långsiktigt ägande.”

Nu ökar företaget alltså sitt innehav i vindparken Hedbodberget i Dalarna med en turbin. Parken består av totalt 15 turbiner och EnBW äger redan fem av dem sedan man tog över Power Wind Partners AB av bl a investmentbolaget Proventus och Folksam i augusti 2019.

”Att köpa en enskild turbin låter kanske inte så mycket för en organisation med så stora ambitioner som vi på EnBW har,” kommenterar VD:n Mads Miltersen med ett leende. ”Men vi växer där och då vi kan – stort och smått. Många bäckar små gör en stor å är det som gäller när vi på allvar vill uppnå ett helt förnybart energisystem och våra klimatmål innan det är för sent.”

Hedbobergets vindpark ligger i Rättviks kommun i elområde 3 och togs i drift under 2009.

Niels Reise, niels.reise@communicationworks.eu, 076-1347179

Om EnBW

Sedan 2016 har EnBW varit verksam på den skandinaviska marknaden genom sitt dotterbolag Connected Wind Services. Den tillverkaroberoende tjänsteleverantören CWS har sitt huvudsäte i Danmark och ett dotterbolag med serviceteam i Sverige. Med förvärvet av CWS har EnBW blivit en viktig aktör inom service, underhåll och reparation av vindkraftverk. CWS är också en viktig hörnsten i utvecklingen av EnBW Sveriges vindkraftsportfölj i Sverige.

Med över 21 000 anställda är EnBW en av de största energileverantörerna i Tyskland och Europa och försörjer cirka 5,5 miljoner kunder med el, gas och vatten samt energilösningar och energirelaterade tjänster. Till och med 2020 avser EnBW att utveckla förnybara energikällor till en av de viktigaste pelarna i sin verksamhet. Enbart i Tyskland ska bolaget driva landbaserad vindkraft med en total kapacitet på 1 000 MW till och med 2020. EnBW erbjuder tjänster över vindkraftens hela värdekedjan från planering till konstruktion, drift, underhåll och service.

EnBW planerar att investera över fem miljarder Euro i sin fortsatta expansion inom förnybar energi fram till 2025. Bolaget satsar också på selektiv internationalisering för att komplettera sin tyska kärnmarknad. Målmarknaderna för havsbaserad vindkraft omfattar bland andra Taiwan och USA. Inom landbaserad vindkraft är andra viktiga marknader förutom Sverige, Frankrike och Turkiet.

Citat

"Vi växer där och då vi kan – stort och smått. Många bäckar små gör en stor å är det som gäller när vi på allvar vill uppnå ett helt förnybart energisystem och våra klimatmål innan det är för sent."
Mads Miltersen, VD EnBW Sverige