Stoppa cyberattacker tidigt med nytt varningssystem från Commvault

Report this content

Varningssystemet ThreatWise utnyttjar fejkade IT-resurser som lockbeten för att lura hotaktörer och stoppa ransomware-attacker innan de hinner ställa till skada.

Commvault, världsledande inom datahantering, släpper nu Metallic ThreatWise, ett varningssystem som tidigt kan upptäcka och flagga för tidigare okända säkerhetshot och på så sätt minska risken för intrång, datastöld och att verksamheten drabbas.

Enligt en undersökning från Enterprise Strategy Group är det bara 12 procent av de tillfrågade IT-cheferna som bedömer att de har rätt verktyg för att skydda sitt data oavsett var det lagras – i IT-system med egen drift eller i molnet. [1]

Med ThreatWise tar Commvault datasäkerheten ytterligare ett steg framåt med en lösning för tidig varning och upptäckt av hot i produktionsmiljöer som ingen annan leverantör inom området kan erbjuda. Systemet använder sig bland annat av lockbeten för att lura hotaktörer att rikta sina angrepp mot fejkade IT-resurser. Samtidigt utökar Commvault också sina säkerhetsfunktioner som utnyttjar maskininlärning för att upptäcka allvarliga hot.

– När vi frågade ansvariga chefer med kunskap om företagets strategi för datasäkerhet stod det klart att många IT-avdelningar har för dåliga verktyg för att kunna upptäcka ransomware-attacker och neutralisera dem i tid, innan skadan är skedd. Ransomware har länge handlat om angripare som krypterar data, men dagens attacker handlar också om att stjäla känsligt data. Om det läcker ut hjälper det inte att man lyckas återläsa sitt data efter en attack, säger Jon Oltsik, senioranalytiker på Enterprise Strategy Group.

– För en angripare kan det räcka att kunna agera några timmar i era system utan att bli upptäckt för att konsekvenserna ska bli katastrofala. Genom att lägga till ThreatWise i vår Metallic-portfölj med tjänster för dataskydd erbjuder vi nu ett proaktivt varningssystem som gör det möjligt att fånga upp ett hot innan verksamheten påverkas, säger Ranga Rajagopalan, Senior Vice President, Products på Commvault.

Mer information

Metallic ThreatWise, samt ytterligare nya funktioner, ingår i den senaste  uppdateringen av Commvaults plattform för dataskydd som finns tillgänglig omgående. För att ta reda på mer, anmäl dig till vår virtuella konferens Commvault Connections den 3 november. Anmälan görs här.

[1] Undersökning som gjorts på uppdrag av Commvault: Data security and ransomware preparedness survey, september 2022.

För frågor och mer information, kontakta:

Tamara Obelium, Marketing Manager Switzerland, Austria & Nordics, Commvault, tobielum@commvault.com, +41 76 503 22 49

Fredrik Pallin, Commvault PR Sweden, fredrik@pallin.net, 0708-114 115

Om Commvault

Commvault är världsledande inom datahantering och erbjuder lösningar för att lagra, skydda, optimera och utnyttja data som används av organisationer i alla storlekar och branscher. Genom sin plattform för Intelligent Data Services hjälper Commvault företag och myndigheter att aktivt ta vara på data för att skapa värde och få nya insikter om verksamheten –överallt där deras data finns . Commvaults lösningar erbjuder full valfrihet mellan abonnerad programvara, integrerade enheter, driftade tjänster samt leverans som Software-as-a-Service genom vårt Metallic-erbjudande. Under mer än 25 år har över 100 000 kunder litat till Commvault för att skydda och utnyttja sitt data för att driva tillväxt.

Besök Commvault.com eller följ oss på @Commvault.