Bokslutskommuniké - investeringar och finansiering utgör grund för tillväxt, SaaS och förvärv

Ett förstärkt fokus på flerbostadsmarknaden, förvärv av OurLiving och ökade investeringar utgör grunden för tillväxt, SaaS och förvärv på en kraftigt växande marknad.

Det är en fragmenterad marknad. Vi tror att konsolidering behöver ske eftersom kunderna visar större behov av Proptech-aktörer som kan leverera helhetslösningar och digitalisera förvaltningen. Under Q4 tog vi mycket investeringar för att skapa en grund för tillväxt. Vårt förvärv av OurLiving är ett första steg i våra ambitioner att komma med ett konsoliderat erbjudande och dessutom strategiskt med tanke på den tekniska plattformen. Vi har nu breddat vårt tjänsteerbjudande väsentligt och inkluderar smarta hem, digital bopärm, tillvalsprocess, underhållsplanering, felanmälan, kommunikations- och bokningsverktyg. OurLiving´s integration sker successivt för att generera synergieffekter och skapa fler affärsmöjligheter. Under året har vi stärkt bolaget finansiellt, men vi har också fått ett bredare och starkare ägande i bolaget. Bland annat har vår styrelseordförande Leif Liljebrunn kontinuerligt stärkt sitt ägande, vilket vi är mycket stolta och glada över. Han och övriga nya ägare har visat att man tror på bolagets framtid och dess ledning.

Kommentarer till den finansiella utvecklingen

Förvärvet av Ourliving gjordes i slutet av december och påverkar inte kvartalets resultat eller omsättning. Det finansiella året har ändrats till kalenderår, enligt beslut taget på extrastämman i december 2020, av den anledningen jämförs kvartal 4 med november – december 2020. Kvartalet präglades av kostnader av engångskaraktär på ca 500tkr och kostnader som inte har periodiserats under året utan tagits under kvartalet. Nettoomsättningen för helår (jämförelseperioderna) ökade med 66% 2021 jämfört med 2020 och uppgick till 3 223tkr (1 947tkr). Nettoomsättningen under kvartalet minskade med 5% och uppgick till 480tkr (505tkr). EBITDA påverkades negativt av ovan nämnda kostnader av engångskaraktär och uppgick till -4 728tkr under helår (-2 234tkr under jämförelseperioden, 8 månader). EBITDA under kvartalet uppgick till -2 223tkr (-631tkr under jämförelseperioden, 8 månader).

Marknadsutblick – stor tillväxt

Digitaliseringen av fastighetsbranschen har tagit fart och vi rider på den vågen. Under 2021 prognostiserades att 66 000 nya bostäder påbörjades och detta beräknas öka under 2022, främst bostadsrätter och småhus1. Detta gagnar vårt erbjudande och smarta hem beräknas fortsatt växa ca 10% CAGR 2022 – 2026 med en hushållspenetration på 62,5% under 2026, en fördubbling mot idag2.

Nya kunder och nya partners

Under året etablerades ett antal samarbeten med olika typer av partners, bland annat Srenity samt Precise Biometrics för biometrisk access och smarta energilösningar. Dessa typer av samarbeten är i grunden kunddrivna för att ge både kortsiktiga och långsiktiga möjligheter.  Comapre-IT:s produkt Smart Homeline blev standardval i Aqua Floating Groups sjövillor och avtal skrevs med Fiskarheden. Dessutom levererades våra produkter till det prestigefulla bygget Lagerkransen på Brunnshög (Wästbygg, Lansa Fastigheter) och efter periodens slut skrevs ett nytt avtal med WeConstruction med det trådlösa utbudet. Vi satsar nu hårt på att driva försäljning på hela vår gemensamma kundbas och att skaffa nya kunder under 2022.

Vi ska synas och höras

Genom att även aktivt positionera bolaget genom thought leadership skapar vi ett namn i Proptech-branschen. Under 2021 var jag aktiv och gjorde ett antal VD-intervjuer, skrev debattartikel, talade på Stora Bostadsdagen. Vi var också synliga i medier och var en del av Fastighetsmässan. Detta arbete fortgår 2022..

Vi växte med OurLiving förvärvet och har gjort förändringar i personalen för att professionalisera bolaget, bl.a gjorde vi en viktig rekrytering av Alexander Dahlquist som ny CFO. Vi ser fler möjliga förvärv och samarbeten framför oss. Detta kommer att ske över tid och vi har stora ambitioner i vårt fokus på att skapa ett långsiktigt aktieägarvärde.

VD Compare-IT Nordic AB

1https://www.boverket.se/sv/samhallsplanering/bostadsmarknad/bostadsmarknaden/indikatorer/

2https://www.statista.com/outlook/dmo/smart-home/sweden

Väsentliga händelser under fjärde kvartalet

• ·Wästbyggs lägenhetsprojekt på Brunnshög, Lund slutlevererades.
  • ·Compare-IT förvärvade OurLiving och tillträdde bolaget i december månad.
  • ·Compare-IT rekryterade ny CFO, Alexander Dahlquist
  • ·En extra bolagsstämma beslutade om att godkänna styrelsens beslutade emission av aktier med företrädesrätt för aktieägarna i Bolaget. Vid stämman fattades även beslut om ändring av bolagsordningen samt om emissionsbemyndigande för styrelsen.
  • Compare-IT ingick samarbete med Precise Biometrics. Genom samarbetet tänker bolagen sammanföra biometrisk access med smarta energilösningar.
  • Compare-IT tecknade ett samarbetsavtal med Fiskarhedenvillan avseende leveranser av Smart Homeline samt tillhörande tjänster via Fiskarhedenvillans samarbetspartners - elektrikerna.
  • Styrelseordförande Leif Liljebrunn utökade sitt aktieinnehav i Compare-IT med 42 288 aktier och senare med 34 166 aktier.
  • Styrelseordförande Leif Liljebrunn förvärvade ytterligare 400 000 teckningsrätter utöver sin andel i företrädesemissionen. Därefter ytterligare 200 000 teckningsrätter och senare 140 000 BTA:er.
  • Företrädesemissionen i Compare-IT AB blev övertecknad och bolaget tillfördes cirka 20,3 MSEK. Stödet från befintliga aktieägare var stort och teckning med stöd av teckningsrätter uppgick till cirka 92,8 procent

Väsentliga händelser under året

• Compare-IT och Srenity Solutions tecknade samarbetsavtal kring lösningar för smarta bostäder.
  • Compare-IT utökade erbjudandet till Wästbygg och Lansa Fastigheters lägenhetsprojekt på Brunnshög, Lund. Ordervärde 164 000 kr.
  • Aqua Floating Group valde Smart Homeline som standard i sina sjövillor, 12 st till att börja med. Ytterligare 52 villor planeras.
  • Henrik Jarl blev inbjuden som talare på Stora Bostadsdagen i Göteborg.
  • Det trådlösa erbjudandet utökades med fler sensorer.
  • Smart Homeline blev tillval i Compare-IT:s samarbete med Västkuststugan och utökade erbjudandet med trådlös komplettering samt utökat samarbete kring marknadsföringen.
  • Västerviks Elektriska lade en order till en landfast villa. Ordervärde ca 130 000 kr.
  • Compare-IT tillfördes 5,25M kr genom en övertecknad riktad nyemission av 2 999 998 aktier.
  • Årsstämman beslutade enhälligt i enlighet med styrelsens och valberedningens beslutsförslag som presenterade i kallelsen. Närvarande aktieägare på stämman representerade 53,14% av de totala rösterna i bolaget.
  • Styrelseordförande Leif Liljebrunn utökade sitt aktieinnehav i omgångar

Väsentliga händelser efter årets utgång

• Leif Liljebrunn och Henrik Jarl förvärvade ytterligare BTA:er utöver sin andel i företrädesemissionen
  • Compare-IT genomförde en riktad nyemission av aktier till garanter i samband med företrädesemissionen
  • OurLiving tillfördes ny funktionalitet i form av underhållsplanering
  • Smart Homeline erbjuds som tillval i Österlen projekt. Det trådlösa systemet kommer utgöra tillval i We Constructions prestigefulla bygge i Simrishamn, BRF Svävaren med 34 lägenheter.
  • Futur Pension Holding AB flaggade för indirekt innehav av 6,7% av totala antalet aktier i Compare-IT