Debattartikel av Henrik Jarl i Förvaltarforum

Som en del i Compare-IT:s ambition att driva en debatt kring infrastrukturen och digitaliseringen av fastigheter, så har Compare-IT:s VD Henrik Jarl skrivit en debattartikel i Förvaltarforum. Där pratar han om att fastighetsbranschen måste ”släppa sargen” för att lyckas med digitaliseringen.

Förvaltarforum är ett branschmedia med 25 000 prenumeranter på sitt nyhetsbrev och i artikeln läser man bland annat:

”Det pågår en disruption på marknaden, det är ingen tvekan om att digitaliseringen händer och det händer snabbt – nu gäller det för Fastighetsbranschen att agera och tänka till från början när fastigheterna byggs.”

Henrik Jarl resonerar vidare:

”Så fastighetsbranschen – släpp sargen! Digitaliseringen händer och driver inte de (idag) ledande aktörerna på så kommer andra att göra det. Möjligheterna är stora och betalningsviljan är där. I stället för att var och varannan springer till detaljhandeln för att själva koppla upp sitt hushåll så bör fastighetsbranschen lösa detta och i tillägg aggregera upp data för att effektivisera fastighetsförvaltningen.”

Den fulla debattartikeln:

Compare-IT är ett Proptech bolag inom digitalisering av fastigheter och boende. Grunden i bolagets erbjudande är styrsystemet Smart Homeline, där kompetens återfinns inom byggnadsautomation och lösningar för smarta hem. Bolaget verkar för bestående värden för fastighetsägaren, förvaltaren och boendeinnehavaren. Hela bolagets erbjudande, inklusive utveckling, tillverkning, försäljning och support sker utifrån huvudkontoret i Malmö.