Samarbetet med Precise Biometrics leder till pilot

Det nyligen ingångna samarbetet mellan Compare-IT och Precise Biometrics leder nu till en pilot där bolagen sammanför biometrisk access och smarta energilösningar.

Den 3 december annonserade Compare-IT om ingått samarbete med Precise Biometrics. I ett första steg har bolagen integrerat Compare-IT:s mjukvaruplattform med Precise YOUNiQ och utvärderat lösningen gemensamt. Konklusionerna leder nu till en pilot som ska sjösättas kommande månader med potential för mer framöver. I piloten görs Precise Biometrics teknologi tillgängligt för att optimera energianvändning via Compare-IT:s mjukvaruplattform. Energianvändningen kan optimeras beroende på när ytorna används genom att identifiera om det finns personer närvarande.

Henrik Jarl, VD Compare-IT kommenterar:

-"Vi har väldigt goda relationer med Precise och vi håller hög takt i våra diskussioner och i samarbetet där det bara gått 3 månader sedan vi inledde samarbetet. Med bolagens teknologier har vi stor möjlighet att hjälpa fastighetsbolag att spara energi på ett hållbart sätt och de kan därmed sänka sina kostnader. Det cementerar också vår tro på tillväxt, hållbarhet och vår position som ett Proptech-bolag.”

Fredrik Sjöholm, VD Precise Biometrics kommenterar:

-"Vårt fokus ligger på innovation, utveckling och hållbara digitala lösningar för bl.a. access till fastigheter och lokaler.  Detta bygger vi på egna utvecklade lösningar och ingår även samarbeten med partners för att utöka erbjudandet och erbjuda ytterligare mervärde för våra kunder. I Compare-IT ser vi spännande synergier och ser fram emot att kunna introducera en integration i framkant vad gäller hållbar energibesparing.”

Compare-IT är ett Proptech bolag inom digitalisering av fastigheter och boende. Grunden i bolagets erbjudande är styrsystemet Smart Homeline, där kompetens återfinns inom byggnadsautomation och lösningar för smarta hem. Bolaget verkar för bestående värden för fastighetsägaren, förvaltaren och boendeinnehavaren. Hela bolagets erbjudande, inklusive utveckling, tillverkning, försäljning och support sker utifrån huvudkontoret i Malmö.

Om Precise Biometrics

Precise Biometrics AB, är en global leverantör av identifieringsmjukvara. Företaget erbjuder produkter inom olika applikationsområden som möjliggör för användare att – genom sin egen biometri – identifiera sig på ett bekvämt och säkert sätt. Precise har två affärsområden; Digital Identity och Algo, och verkar från sina kontor i Lund, Sverige, Potsdam NY, USA och Shanghai, Kina. Precise aktie är noterad på Nasdaq Stockholm (PREC). www.precisebiometrics.com