Två miljoner till innovationskraft i coronakrisen

Report this content

- I en svår situation vill vi stötta näringslivet att kunna utveckla digitala tjänster och produkter som kan bidra till bättre hälsa, säger Magnus Bårdén, vd för Compare och processledare för DigitalWell Arena.

Kort efter att coronakrisens genomslag i samhället blivit påtagligt fattade DigitalWell Arenas projektledning beslut om att göra en riktad satsning. De två miljoner som nu görs tillgängliga ska stimulera näringslivet att våga satsa på digital innovation – trots ekonomiskt svåra förhållanden.

Det arbete som har inletts är i linje med DigitalWell Arenas ordinarie uppdrag; att genom samarbete mellan näringsliv, akademi, offentlig sektor stötta användardriven innovation för att skapa bättre hälsa. Däremot tillgängliggörs resurser snabbare för skalbara, digitala tjänster som skulle kunna avlasta hårt prövade samhällssystem.

- Vi sätter stort värde på näringslivets innovationskraft. Vi står inför en extremt svår situation och nu om någonsin behövs nya tjänster som kan bidra till att människor ska må bättre, säger Magnus Bårdén.Stödet kan riktas mot både nya idéer och utveckling av existerande produkter, som kan få delvis nya användningsområden. Spannet av möjliga lösningar är brett och kan handla om allt från tjänster som bryter isoleringen för äldre till sådana som mer direkt riktas mot att avlasta vården.

Stort gensvar från företag
Gensvaret har på kort tid varit stort. Redan samma dag erbjudandet offentliggjordes hörde flera företag av sig och anmälde intresse att arbeta med utveckling av både egna och andras innovationer.

- Vi har redan sett prov på stor initiativförmåga i samhället under den kris vi befinner oss i och vi är övertygande att den digitala sektorn kan bidra, säger Magnus Bårdén.

Satsningen på innovationssupport i coronakrisen samfinansieras av DigitalWell Arena och det regionala EU-projektet DigitalWell. Det innebär att 50 procent av medlen riktas mot satsningar i Värmland och Dalarna, medan den andra halvan är tillgänglig nationellt och internationellt.

Magnus Bårdén

VD för Compare och processledare för DigitalWell Arena.
+46 (0)708-15 56 65
magnus.barden@compare.se

DigitalWell Arena är en 10-årig satsning i syfte att bygga en nationellt och internationellt konkurrenskraftig innovationsmiljö kring digitala hälsotjänster. Tillsammans utvecklar vi digitala lösningar som ökar vår egenförmåga att leva ett hälsosammare liv. Vi gör det tillsammans med offentlig sektor, akademi, civilsamhälle, entreprenörer och näringsliv.

Taggar: