Bäst kreditkort för resan - Kreditkort.com utser det bästa resekortet

Report this content

Kreditkort.com hittar du en mängd olika kreditkort inom alla möjliga kategorier. Kreditkort som gynnar resan är ett måste för de som reser flera gånger om året. Ett resekort kan nämligen hjälpa dig spara pengar när du bokar resor eller handlar på resan. Ofta innefattar resekort försäkringar, rabatter och är fria från valutapåslag. Kreditkort.com har jämfört de bästa resekorten på marknaden och topplistan är:

Resurs World - Concierge service och lounge access

Resurs World är ett riktigt exklusivt kort som erbjuder både concierge service och lounge access. Concierge service innebär att man får personlig service dygnet runt och hjälp med att boka till exempel restauranger och hotell. Lounge access innebär att man får tillgång till lounger på flygplatser världen över. Kortet erbjuder även bonuspoäng på alla köp och en reseförsäkring. Maxkrediten på det här kortet ligger på 200 000 kr och har en årsavgift på 1 068 kr. Krediträntan ligger på 17,32%. Resurs World-kortet är alltså för de som vill ha extra lyx i vardagen och på resan.

Re:member Flex - Rabatt i över 300 butiker

Ett Re.member Flex-kort erbjuder en personlig kreditränta, vilket innebär att en god kreditvärdighet belönas med en lägre ränta. Du får dessutom hela 8 veckors räntefri kredit. Det ingår också en kompletterande reseförsäkring och rabatter i över 300 butiker. Reseförsäkringen omfattar resestartskydd, avbeställningsskydd, missat anslutningsskydd, försening av allmänt färdmedel vid avresa, bagageförsening vid utlandsresa, kapitalbelopp vid olycksfall, självriskskydd vid utlandsresa, självriskeliminering hyrbil (gäller endast utomlands) och ID-stöld vilket gör att detta kortet är perfekt om man ska resa. Om man väljer att tanka på Preem med kortet får man dessutom drivmedelsrabatt.

Collector Easyliving - Perfekt kort att ha med dig på resan

Första året med Collector Easyliving är helt gratis om du använder koden: COLLEASY vid beställningen. Detta är ett perfekt kort att ha med sig på resan eftersom det kommer både utan valutapåslag och med ett antal omfattande reseförsäkringar. Förutom att kortet har en konkurrenskraftig kreditränta får du också upp till 56 dagar räntefritt. Sist men inte minst får du även möjligheten att välja färg på kortet helt själv. Färgerna du kan välja mellan är svart, lila och rosa.

Bank Norwegian - Få 10% rabatt på Flex-biljetter

Bank Norwegians kreditkort har en maxkredit på 100 000 kr och en kreditränta på 19,99%. Det här kortet är perfekt för dig om du reser flera gånger om året. Du samlar in 0,5% cashpoints på alla inköp med kortet och dessa poäng kan sedan växlas in mot flygresor hos Norwegian. Det ingår dessutom omfattande reseförsäkringar och avbeställningsskydd. Kortet har även 6 veckors räntefri kredit.

Marginalen Traveller - 9 st reseförsäkringar ingår

Till det här kortet ingår 9 st reseförsäkringar: avbeställningsskydd, resestartskydd, bagageförsening och personförsening, missat anslutningsflyg, olycksfallsförsäkring, flygbolagskonkurs, hole-in-one försäkring och självriskskydd. Dessa försäkringar innebär en extra trygghet för dig när du reser. Du får bonus på alla köp som görs och cashback i 200 av Marginalens partnerbutiker. Det första året är kortet helt fritt från årsavgifter därefter kostar der 395 kr/år. Kortet har alltid 2 betalningsfria månader per år. Maxkrediten på det här kortet ligger på 150 000 kr och en kreditränta på 16,9%.

Har alla resekort en kompletterande reseförsäkring?

Ja. Alla kreditkort som fokuserar sig mot resor, alltså resekort, har alltid en reseförsäkring. Hur omfattande reseförsäkringen är varierar från kort till kort. Så vi rekommenderar alltid att ta reda på vilka försäkringar som är viktigast för dig och därefter välja det resekort som har dessa. Det finns också “vanliga” kreditkort som erbjuder reseförsäkring och dessa går även bra att använda som resekort.

Vilka kreditkort för resor är de bästa?

Vilket resekort som är bäst för dig beror på flera olika preferenser och prioriteringar. Om du reser ofta kan det vara fördelaktigt att betala en årsavgift för att få bättre cashback och bonuspoäng. Om du reser mer sällan kan det passa dig bättre med ett gratis resekort. Om du prioriterar lyxiga och mer exklusiva förmåner som lounge access och concierge service så kaske ett premiumkort är något för dig.

Vilka kort är bäst utomlands?

Korten som är bäst utomlands är de korten som inte har valutapåslag eller någon uttagsavgift. Valutapåslag är en avgift bankerna lägger till på ditt köp när du handlar i en utländsk valuta. Den här avgiften brukar ligga mellan 1-3%. Den här avgiften kan tillkomma på restauranger, kontantuttag men även om du handlar på nätet i en utländsk valuta. En uttagsavgift tillkommer när du tar ut kontanter och kan vara antingen en fast summa eller en procentsats beroende på vilket kort du väljer.

Sammanfattningsvis

Ett resekort är något vi rekommenderar alla som reser ofta att införskaffa. Alla kreditkort har en reseförsäkring men de som fokuserar just på resor som Marginalen traveller har väldigt omfattande försäkringar som kan göra att du känner dig extra trygg när du reser. Många uppskattar att lyxa till det när man väl resor och då är kortet Resurs World ett kort med förmåner som gör att resan blir extra speciell. Oavsett vilka förmåner du prioriterar så finns det ett kort som passar dig. På Kreditkort.com kan du läsa mer om de olika korten.