IT-bolaget Compodium vinner mångmiljonuppdrag åt FN

Compodium erbjuder krypterade och autentiserande digitala videomöten och har precis landat ett uppdrag för en av världens största humanitära organisationer – FN World Food Programme. Uppdraget sträcker sig över fem år och FN i sin helhet köper tjänster inom detta område för omkring 500 miljoner kronor per år.

Globaliseringen, klimatkrisen och alltfler och snabba konjunktursvängningar är tre faktorer som banat väg för en växande marknad för digitala videomöten. IT- pionjären och Compodiums grundare Bengt Grahn har i 22 år arbetat med att få fler att välja digitala videomöten framför fysiska för att spara på jordens resurser.

– Fram tills idag har vi varit före vår tid när vi pratat om att ersätta fysiska möten med digitala för att hålla nere på de negativa klimateffekterna av resandet. Jag vet inte om vi ska kalla det Greta-effekten men nu är marknaden redo, säger Bengt Grahn, vd Compodium.

Compodium har löst en utmaning som de är så gott som ensamma om på marknaden. De kan erbjuda pålitliga, säkra, krypterade och autentiserande digitala möten. Med möjligheten att koppla upp sig på mötet oavsett vilken plattform du använder. Tidigare har dessa möten där behovet av sekretess är stort alltid hållits i den fysiska världen. Nu kan även dessa möten digitaliseras och det sparar jordens resurser i en tid då det verkligen behövs.

– Vi konkurrerar inte med tjänster som till exempel Skype. Våra kunder efterfrågar andra typer av lösningar där behovet av att kommunicera utanför den egna organisationen är stort och/eller behovet av hög sekretess är avgörande för valet av videoplattform, säger Bengt Grahn, vd Compodium.

Idag har Compodium stora internationella företag på sin kundlista, bland annat några av Sveriges globala exportföretag. Den senaste kundvinsten, FN World Food Programme innebär att bolaget växlar upp. Uppdraget omfattar att leverera digitala mötesrum för 20 000 anställda på 400 orter. FN köper idag tjänster inom detta område för 500 miljoner kronor per år. Man har dessutom en ambition att satsa ännu mer på digitala videomöten. För att föregå som ett gott exempel när det kommer till en hållbar möteskultur.

– Vi har genom avtalet också möjlighet att leverera tjänster till omkring 100 organisationer inom FN, säger Bengt Grahn, vd Compodium.

Compodium International AB har i mer än 20 år levererat säkra och tillförlitliga videokonferenser till krävande kunder inom sjukvården, försvaret, stora företag och organisationer. Compodium har marknadens mest kompletta och säkra produktionsplattform, ramavtal med alla Sveriges regioner och driftsansvaret för videoinfrastrukturen på Sjunet – ett kvalitetssäkrat kommunikationsnät, särskilt framtaget och anpassat för vård och omsorg.