Världens första barnmorskemottagning med säkra digitala vårdrum

Vasamamma i centrala Stockholm är världens första barnmorskemottagning, där föräldrarna kan kommunicera med sin barnmorska via video i säkra digitala vårdrum.

Patientsäkerheten tryggas med BankID, en unik säkerhetslösning från Compodium International AB.

- Det känns väldigt tryggt både för oss och våra patienter att kommunicera säkert, även när föräldern kan sitta hemma i soffan. Samtidigt har vi ökat både tillgänglighet och effektivitet, säger Haleh Amirfaryar, grundare och vd på Vasamamma.

- Patienten loggar in via BankID och väntar tryggt och säkert på sin barnmorska i ett digitalt väntrum. Barnmorskan loggar in i sin portal med t.ex. SITHS eller BankID och klickar på sin patient. Då skapas ett digitalt vårdrum där patient och barnmorska ser och hör varandra. Den personliga informationen hanteras med största sekretess och i enlighet med både PUL och PDL, förklarar Bengt Grahn, grundare och vd på Compodium.

Här finns en film som visar hur det fungerar:

För mer information, vänligen kontakta:

Bengt Grahn, Compodium, 070-615 13 70

bengt.grahn@compodium.com

Haleh Amirfaryar, 073-533 43 53

haleh@vasamamma.se

Compodium International AB har i mer än 20 år levererat säkra och tillförlitliga videokonferenser till krävande kunder inom sjukvården, försvaret, stora företag och organisationer. Compodium har marknadens mest kompletta och säkra produktionsplattform, ramavtal med alla Sveriges landsting och driftsansvaret för videoinfrastrukturen på Sjunet – ett kvalitetssäkrat kommunikationsnät, särskilt framtaget och anpassat för vård och omsorg.

Sjunet har garanterad tillgänglighet och Compodiums videokonferenser används bland annat för operationer i realtid.