Svenska techbolaget Comprado: ”Vi har skapat Eniro 2.0”

Report this content

Att Eniro, som i måndags handelsstoppades på börsen, haft problem är väl känt sedan länge. Mindre välkänt är att Stockholms-baserade techbolaget Comprado nyligen tagit upp kampen om lokala sökningar. Det hemliga vapnet – en ny och, enligt bolaget, världsunik sökmotor.

Istället för att, som andra söktjänster, visa verksamheter på en karta fokuserar Comprado uteslutande på att visa produkter eller tjänster i sin kartvy. Tillsammans med pris, avstånd, betyg och nästa lediga tid. Tjänsten är öppen för alla och gratis att använda.

Den nya söktjänsten sparar användaren tid och möda eftersom hon inte längre behöver gå omvägen via själva verksamheten, enligt Comprado:s VD Frederik Marqvard.

– Det finns ett stort behov av en komplett, digital sök- och jämförelsetjänst för detaljhandeln på stan. Det har Comprado. Idag är det en världsunik tjänst, men vi tror att det kommer bli ett lika självklart verktyg för handeln på stan som prisjämförelsetjänsterna är för E-handeln, säger Frederik Marqvard.

I Comprado kan användaren söka på vad hon är ute efter, t.ex. ”Massage 60 min”, ”Däckbyte”, ”Kemtvätt 5 skjortor”, ”Caesarsallad”, ”Middag” eller ”iPhone 6S”. Comprado visar med andra ord upp specifika produkter och tjänster i både sin kart- och listvy. Detta istället för att visa upp verksamheterna med kontaktuppgifter på det sätt som t.ex. Eniro eller Google gör.

Tjänsten finns tillgänglig i hela Sverige, även om innehållet är mer omfattande i de större städerna. Målet är att inom kort även öppna upp Comprado i andra länder. På sikt är visionen att bli en ledande internationell prisjämförelsetjänst för handel på stan. Flera saker, som restaurangbord, skönhetstjänster och tjänster från bilverkstäder, kan redan nu bokas direkt i Comprado.

– Tack vare att Sverige kommit så långt i digitaliseringen har vi redan över en halv miljon produkter och tjänster i vår sökmotor, över hela landet. Comprado har en helt ny användarupplevelse och siktar på att bli den ledande jämförelsetjänsten för handeln på stan, både i Sverige och internationellt. Vi har skapat ett Eniro 2.0, skulle man kanske kunna säga, avslutar Frederik Marqvard.

www.comprado.se

För mer information, kontakta:

Frederik Marqvard

Comprado AB